مقالات



اگر خاک های مجاور دیوارهای زیر زمین مربوط باشد ، روی ماسه سیمان را سه قشر قیر و گونی می کشند . در این محل بیشتر از قیر 70*60 استفاده می نمایند. در موقع قیر گونی کردن باید دقت شود که به هیچ وجه منفذ یا سوراخ خالی نبوده و در همه لایه ها قیر ، کلیه سطوح را بپوشاند و بهتر است در همین مرحله قیر و گونی تا روی کرسی چینی دیوار زیر زمین یکسره راه پیدا کند. در کلیه مراحل باید به وسیله قیر کلیه سطح دیوار پوشانیده شده باشد. اگر خاک اطراف زیاد مرطوب نباشد یک لایه قیر و گونی کافی است ( دو قشر و یک لایه گونی )
 
 
شمشه گیری

پس از دیوار چینی با توجه به این که دیوارهای خالی را به صورت سفالی ( آجر چینی با آجر سفالی بدون شمشه ملات)می چنند و دقت این نوع دیوار چینی از لحاظ شاقول کردن بودن و تراز بودن زیاد است ، به وسیله شمشه گیری دیوار در سطح قرار می دهند و این گونه است که ابتدا باا چشم بلند ترین نقطه دیوار را مشخص می کنند ( البته در سطح نما ) و با گچ و ماله نقطه صافی را در آن محل ایجاد می نمایند و بعد این نقطه را با شاقول با پایین منتقل کرده و سطحی کوچک نیز هم باد آن با گچ و خاک دیوار ایجاد می نمایند.آنگاه در گوشه دیگر دیوار نقطه را انتخاب کرده و باز با گچ و خاک نقطه صافی در آن ایجاد می نمایند.
حال سه نقطه داریم که طبق اصول هندسی به وسیله ریسمان که بین دو نقطه می کشند به فاصله یک متر به یک متر زیر ریسمان نقاطی با گچ و خاک و ماله ایجاد کرده به طوری که کلیه این نقاط هم باد ریسمان باشد، بعد به وسیله شاقول این نقاط را به پایین دیوار منتقل می کنند ، آنگاه شمشه صافی را انتخاب کرده و به دو نقطه هم سطح و در امتداد یک شاقول متکی می نمایند و این عمل را هر یک متر به یک متر و یا قدری کمتر تکرار می کنند. به این کار شمشه گیری می گویند. آنگاه بین این خطوط را با گچ و خاک پر کرده و بدین وسیله گچ و خاک  کردن اتاق را تکمیل می نمایند . در مورد سیمان کاری هم همین کار را انجام می دهند ولی  به جای گچ و خاک از ملات ماسه سیمان استفاده می نمایند.

گچ و خاک

خاک رس را الک کرده و با گچ مخلوط می نمایند . نسبت این مخلوط در اصطلاح بنایی به قدرت گچ و یا زود گیری آن بستگی دارد.هر چه قدر گچ زود گیرتر باشد به خاک بیشتری نیاز دارد و معمولا نسبت تقریبی این مخلوط پنجاه درصد می باشد.پس از مخلوط نمودن گچ و سیمان در ظرف های کوچکی که به آن استامبولی می گویند، قدری آب ریخته و آنگاه این مخلوط را روی آب می پاشند تا بدین وسیله کلیه دانه های گچ در تمای با آب باشد آنگاه آن را مخلوط کرده تا به صورت خمیری یکنواخت در آید و بعد فاصله بین شمشه گیری را که قبلا توضیح داده شده است به وسیله آن پر نمایند.علت مصرف خاک و گچ این است که هم ملات  ارزان تر تمام می شود و هم ملات دیر گیرتری به دست می دهد و پلاستیک تر از ملات گچ می باشد.

سفید کاری

بعد از اتمام گچ و خاک و خشک شدن آن اقدام به سفید کاری می کنند . به علت زودگیر بودن ملات گچی آن را مانند گچ و  خاک به مقدار کم در استامبولی می ریزند پودر گچ را توی ابی که در استامبولی می ریزند بپاشند تا تمام  ذرات گچ در مجاورت آب قرار گرفته و تر شود. آن گاه آن را با ماله روی کاه گل و یا  گچ خاک می مالند به طوری که سطح کاملا صاف و یکنواختی ایجاد شود .


کشته کشی

به علت زود گیر بودن گچ نمی توان سطح را پرداختی و صاف نمود بدین علت بعد از سفید کاری و قبل از آنکه گچ خشک شود ، روی ان یک ورقه کشته به ضخامت چند دهم میلی متر می کشند و با ماله خوب رداخت می کنند تا سطحی کاملا صاف و آماده نقاشی به دست آید. کشته ملات گچی است که دیگر سخت نمی شود (خشک شدن با سخت شدن اشتباه نشود) و آن را بدین طریق تهیه می نمایند که ابتدا پودر گچ را از الک بسیار ریزی گذارنیده و آنگاه آن را مانند تهیه ملات با دست مانع سخت شدن آن می شوند و عمل هم زدن آن را تا 10 الی 15 دقیقه ادامه داده تا گچ حداکثر ازدیاد حجم خود را به دست آورد. این ملات کاملا یکنواخت بوده و هرگز سخت نمی گردد بلکه در اثر تبخیر سطحی خشک می شود .گچ ساختمانی به رنگ سفید بوده و روی آن را می توان نقاشی نمود.به وسیله گچ روی دیوار و سقف ساختمان گل و بته و نقش های زیبایی دیگری می سازند که به این هنر به طور کلی گچ بری می گویند .

سنگ قرنیز

با توجه به این که گچ در مقابل رطوبت مقاوم نبوده و به سرعت فاسد می شود برای جلوگیری از رسیدن رطوبت به دیوار گچ کاری شده در موقع شستن کف ، دور اتاق ها به ارتفاع 10 سانتی متر یک سنگ پلاک کار می گذارند که به آن اصطلاح قرنیز می گویند.برای قرنیز می توان از سنگ های مختلفی مانند سنگ تراورتن ، باغ ابریشم و یا سنگ مرمر و غیره استفاده نمود.اگر در موقع کار گذاشتن سنگ دقت شود که هم سطح گچ دیوار نصب شود در نتیجه گچ تیزی پیدا خواهد کرد که در اثر مرور زمان لب پریده شده و منظره زشتی پیدا خواهد نمود. بهتر است در محل برخورد سنگ قرنیز و گچ فرورفتگی که با آن چفت می گویند ایجاد نمود. برای آن که سنگ قرنیز هم باد گچ و خاک نصب شود باید اولا دقت نمود که گچ و خاک دیوار ها به 15-10 سانتیمتر ختم گردد در ثانی در صورت لزوم باید چند سانتی متر از دیوار را در محل برخورد با کف تراشید تا جایی برای کلفتی سنگ قرنیز و ملات پشت آن ایجاد گردد . کلفتی سنگ قرنیز معمولا یک سانتی متر است .

موزائیک

در ایران موزائیک به قطعه سیمانی گفته می شود که به ابعاد 10*10 و 20*20 و 25*25 و 30* و 40*40و 50*50 یافت می شود و کف اتاق ها را با آن فرش می کنند  . این قطعه را معمولا در دو لایه آستر و رویه می ریزند و بعد ـن را با دستگاه های مخصوص پرس می کنند و بعد چند روزی آن را در هوای آزاد گذاشته و آبپاشی می نمایند تا در مجاورت رطوبت سیمان سخت گشته و قابل استفاده شود .آستر موزائیک را کم سیمان تر و رویه آن را پر سیمان تر می گیرند . قسمت رویه گاهی ساده و گاهی نقش دار تهیه می شود .انتخاب نوع موزائیک و طریقه نصب آن بر حسب کف پوش روی آن متفاوت می باشد.چنانچه فرش موزائیک آخرین لایه کف سازی باشد موزائیک را را از نوع مرغوب تر می نماید. اگر بخواهیم روی موزائیک را موکت ، پارکت و یا مصالح دیگر مفروش بنماییم از موزائیک ارزان تر و یا حتی کاشی ساده سیمانی استفاده می نماییم. اگر کف پوش آخر پارکت باشد باید خطوط فرش موزائیک در امتداد یکدیگر واقع نشود . یاد آور می گردد که اگر بخواهیم طبقه همکف را با پارکت مفروش نماییم حتما در زیر فرش موزائیک باید از قشر قیر و گونی استفاده نماییم.
 
بتن پلیمری یا بتن رزینی شامل بک چسباننده پلیمری ( که ممکن است ترموپلاستیک ها باشند اما بیشتر یک پلیمر ترموست می باشد ) و یک پر کننده معدنی مانند شن و ماسه ، شن  و یا سنگ گسسته است.PC ها دارای مقاومت بالاتر در برابر مواد شیمیایی و خورنده ها ، جذب آب کمتر و پایداری بالاتر در مقابل پدیده یخ زدگی و یا ذوب ، نسبت به بتن سیمان پرتلند رایج هستند .