مقالات

چینی بهداشتی:

 

چینی بهداشتی معمولا شامل انواع چینی های زجاجی و نیمه زجاجی است.کاربرد اصلی این نوع فرآوردها به صورت روشویی، توالت زمینی و فرنگی، زیر دوشی و.... است.چینی های بهداشتی در انواع مرغوب خود خواصی از قبیل استحکام پخت و خشک بالا، مقاومت شیمیایی بالای لعاب دارندو همچنین از آنجا که این فرآورده ها تک پخت هستند ، فرمولاسیون همراه با رژیم حرارتی پخت باید طوری طراحی شود که قطعات حجیم چینی بهداشتی در پروسه تولید دچار ترک تاخیری نشوند.شکل دهی در این صنعت عمدتا به روش ریخته گری دوغابی انجام می شود، بنابراین کیفیت دوغاب و خواص ریخته گری از اهمیت بالایی برخور دار است.

 

مشخصات چینی های بهداشتی:

از ویژگی های مهم این محصولات می توان به کیفیت مواد اولیه، تنوع طرح، طراحی اصولی منطبق بر محاسبات جهانی و در نهایت مقاوم در برابر گرما و سرما اشاره کرد.وجود موج در چینی بهداشتی علاوه بر تاثیر منفی بر زیبایی محصول، باعث عدم هدایت صحیح آب به قسمت خروجی می شود که این عمل موجب لکه پذیری و به وجود آمدن عوامل غیر بهداشتی در محصول می شود.کیفیت بالای لعاب بسیار مهم است. اگر کیفیت لعاب بد باشد ذرات آلوده را سریع جذب کرده ودر نتیجه سرویس بهداشتی زود کثیف می شود و حتما باید در مقابل شوینده های اسیدی مقاوم باشد.در اولین نگاه ،کیفیت و مرغوبیت چینی های بهداشتی را می توان از شفافیت و سطح لعاب،ترک روی بدنه چینی و.... تشخیص داد.

شفافیت لعاب که در اثر استفاده از مواد مرغوب و شرایط پخت مناسب ایجاد می گردد موجب درخشندگی و زیبایی هرچه بیشتر محصول می شود.میزان آن به طور دقیق از میزان نوربرگشت تایید شده به قطعه قابل اندازه گیری است.همچنین اگر قطعات مختلف را در زیر نور کافی قرار دهیم با چشم معمولی قابل مقایسه و انتخاب است.وضوح تصویر انعکاسی از یک شیء، معیار مناسبی برای سنجش شفافیت قطعه است.همچنین، یک سطح لعاب مرغوب، وقتی که در زیر نور کافی بدان نگاه می شود کاملا صاف، بدون موج و فاقد ناهمواری یا فرو رفتگی و برآمدگی های قابل لمس است.لعابی که دارای این ویژ گی هاست عمدتا جرم گیر بوده و پس از استفاده مکرر به سختی تمیز می شود.مصرف کننده حین خرید یک سرویس چینی بهداشتی باید تمام زوایای آن را مورد بررسی قرار داده و از نبود کوچکترین ترک اطمینان حاصل نماید،زیرا وجود حتی یک ترک بسیار کوچک، ممکن است به مرور زمان پیشرفت کرده و موجب شکسته شدن قطعه شود.البته ترک های بسیار ریز مویی روی لعاب عمدتا با چشم قابل مشاهده نیست و تنها با کشیدن ناخن روی سطح لعاب می توان به وجود آنها پی برد. این ترک ها می تواند به شکلهای ترک های ممتد، بلند یا تار عنکبوتی باشد که بر اثر شوک حرارتی یا عدم تطابق ضریب انبساط حرارتی بدنه و لعاب رخ می دهد.

 

بازار چینی بهداشتی نباید از این بدتر شود:

در مجموع بازار ما نیز مانند دیگر بخش های ساختمانی راکد است،خریدهای سنگین کم شده امانزدیکی به ایام نوروز تغییر نسبی در بازار ایجاد کرده و خریدهای خرد و اکسسورهای بهداشتی کمی رونق گرفته است.70درصد تولیدکننده های چینی بهداشتی کشور صادر کننده هستند.عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان از عمده کشورهای مقصد صادراتی هستند.تولید کننده ها در بهترین حالات اگر 100هزار قطعه صادر می کردند این میزان در حال حاضر به 30 هزاز قطعه کاهش پیدا کرده است.این در حالی است که در حدود 7-8 ماه میزان صادرات بخصوص به عراق به دلایل جنگ با داعش کاهش یافته است.بازار فروش چینی بهداشتی مستقیما با ساخت و ساز در ارتباط است، از جایی که سرویس بهداشتی ها معمولا در مراحل پایانی ساخت و ساز و نازک کاری مورد استفاده قرار می گیرند،بنابراین اگر بنا را بر روی رونق بازار ساخت و ساز در 6 ماه آتی قرار دهیم،موج رونق بازار حدود 7-8 ماه پس از آن وارد صنعت چینی بهداشتی می شود.

 

بازار محصولات ایرانی پر فروش تر است:

از آنجایی که عرضه و تقاضا در بازار متوازن نیست،خریدار وجود ندارد و کارخانه ها نیمه تعطیل شده اند، واردات نیز به یک سوم تقلیل پیدا کرده است.از یکسو کیفیت تولیدات داخلی در شرایط فعلی به دلیل نبود دستگاه های مدرن، کارگران و ....محدود شده و از سوی دیگر به دلیل کمبود تقاضا، میزان واردات نیز کاهش یافته است.عمده دلیل گرانی محصولات خارجی کیفیت برتر آنها نسبت به انواع ایرانی است و محدودیت واردات نیز به قیمت این روز ها ی چینی بهداشتی افزوده است.محصولات خارجی مشتریان خاص دارد و در کل بازار محصولات ایرانی پر فروش تر است.مثلا اگر توالت فرنگی ایرانی از 200هزار تا 700هزار تومان در بازار باشد، توالت فرنگی های خارجی از یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان به بازار عرضه می شوند.