نویسند‌گان:
[ روح الله نجفی ] – دانشجوی دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایران
[ دکتر سیدحامد معراجی ] – استادیار، عضو هیأت علمی گروه مهندسی عمران، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
[ دکترسامان حجازی ] – استادیار، عضو هیأت علمی گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان، آبادان، ایران

خلاصه مقاله:
طراحی و اجرای پل های بتنی پیش تنیده با مقطع جعبه ای در سالهای اخیر در ایران، همانند دیگر کشورهای جهان، بدلیل نیاز به گسترش مسیرهای ارتباطی جاده ای توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. به تدریج در دامنه وسیعی از ابنیه فنی، پل های بتن پیش تنیده جایگزین پل های فلزی و پل های بتن مسلح شده اند. بدین ترتیب با صرف هزینه کمتر، پل های با دهانه بزرگ ساخته می شوند. از طرف دیگر استفاده از این مصالح امکان به کارگیری تکنیک های جدید پل سازی را می دهد. اما این نوع پل ها نیز با گذشت زمان دچار مشکلاتی نظیر فرسایش، افزایش بار، خزش و انقباض بتن و شل شدگی کابل های پیش تنیده شده که باعث افزایش تغییر شکل در وسط دهانه و کاهش ظرفیت باربری پل می شود. بررسی دقیق رفتار این نوع پل ها باعث کاهش حداقل ظرفیت باربری و افزایش کارایی و پایداری پل در طول عمر مفید آن می شود. در این مطالعه با استفاده از نرم افزار اجزای محدود ABAQUS، سه نمونه پل پیش تنیده با طول دهانه های ۷۶/۲، ۱۵۰ متر و ۲۰۰ متر با نرم افزار مدل سازی شده و تأثیر خزش و انقباض بتن و شل شدگی کابل های پیش تنیده باگذشت زمان در خمش وسط دهانه و ظرفیت باربری پل بررسی گردید. نتایج آنالیز نشان می دهد که ظرفیت خمشی پل ها پس از ۱۰ سال و ۲۷ سال به ترتیب به میزان ۸/۵۳%، ۲۱/۹۹% و ۱۶/۷۱% کاهش می یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *