دسته‌بندی نشده

چسب میلگرد، خمیر کاشت بولت و میلگرد تیس | قوی ترین محصول در ایران

چسب میلگرد، خمیر و چسب کاشت میلگرد تیس

مقاوم سازی:

مقاوم سازی عبارت است از مجموعه روش ها و سیستم هایی که ظرفیت و توانایی سازه را در مقابل تنش های وارده به سازه افزایش می دهد. سیستم های بازیابی ظرفیت سازه در بخش های مقاوم سازی دسته بندی می شود. خمیر کاشت میلگرد تیس

دربحث مقاوم سازی هدف بهبود و افزایش عملکرد سازه در برابر تنش های وارده می باشد که گاها احساس نیاز می شود تغییراتی در اجزا و المان های سازه جهت تقویت بیشتر اعمال شود که لازمه ی این تغییرات را می توان با افزایش ضخامت المان بروی( تیر، ستون، دیوارهای برشی)، نصب المان های سازه ای(نیلینگ)، کاشت میلگرد(انکربولت)،جایگزین مصالح سبک جدید(LSF) که سبب چسبندگی و گیرداری مناسب به سازه های قدیمی می شود انجام داد.

همچنین در شرایطی که مهندسین مجبور می شوند تا از روشی جهت تقویت سازه ها یا تغییر مشخصات فنی و نقشه های طرح و اجرای سازه ها، تغییر کاربری و شرایط بهره برداری، ایجاد سهولت در اجرا دانست که یکی از اقتصادی ترین و کارایی ترین راه های افزایش مقاومت بتن را استفاده از خمیر کاشت بولت و  میلگرد دانست.

نظیر تمامی محصولات موجود در صنعت ساخت و ساز، خمیر کاشت میلگرد نیز در انواع و برندهای مختلف تولید می شود که هر کدام ویژگی های منحصر به خود هستند. مشخص است که پیش از انتخاب برند خمیرکاشت میلگرد بایستی تحقیقات کافی و لازم برای شناخت خمیر کاشت میلگرد من جمله ترکیبات شیمیایی و مشخصات مکانیکی بپردازیم و توجه لازم نیز به آیین نامه ها و قوانین مربوطه داشته باشیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را بکار ببریم.

محصول شرکت سفید بام با برند تیس:

محصول تولیدی و منحصر به فرد خمیر کاشت بولت و میلگرد تیس با داشتن ویژگی های خاص سبب بالا بردن مقاومت فشاری و خمشی و کششی بالا و محافظت در مقابل خوردگی و زنگ زدگی و همچنین استحکام بالا در برابر محیط های اسیدی و قلیایی داشته اجرا سریع و آسان و گیرشی بسیار سریع داشته همچنین این خمیر تحمل بارگذاری بسیار زیادی دارد که در انواع عملیات سنگین مهندسی قابل استفاده می باشد.

ویژگی های خمیر کاشت میلگرد تیس را در دارا بودن چسبندگی بسیار زیاد بتن به آرماتور به نحوی که پس از انجام آزمایش pull off و تست بروی نمونه شاهد جدا نشدن آرماتور از سطح بتن شده و تنها بتن گسیخته می شود.علاوه بر این دارای خاصیت خودمتراکمی بالای بوده و امکان کاشت بروی بتن سبک و مقاطع مرکب را فراهم می آورد.

که بر اساس استاندارد ASTM C882-05 ،BS6319، EN1504می باشد.

همچنین بنیان های شیمیایی مختلفی از جمله مصالح پایه سیمانی (برای نگهداری موقت) و رزین ها برای نگهداری دائمی در این خمیر کاشت بولت و میلگرد استفاده شده است. که بر پایه رزین های اپوکسی می باشد که تاثیر گذار به روی خواص مکانیکی و شیمیایی بیشتری نسبت به سایر پایه های خود من جمله وینیل استر و پلی استرها دارند.

چسب های کاشت میلگرد با توجه به ترکیب شیمیایی و مشخصات مکانیکی به سه دسته‌ی کلی تقسیم می شوند که به توضیحاتی مختصر درباره آنها می پردازیم: ۱. چسب کاشت میلگرد کپسولی ۲٫ چسب کاشت میلگرد کارتریجی۳. چسب کاشت میلگرد حجمی

۱-چسب کاشت بولت و میلگرد کپسولی

این محصول از خانواده رزین های پلی‌استر (Polyester ) و اپوکسی وینیل استر(Epoxy Vinyl Ester ) است. از این چسب برای بولت های مخصوص سر مهره دار استفاده می شود.که در این روش چسب کاشت درون کپسول هایی شفاف و شیشه ای تعبیه می شود. این کپسول ها با اندازه و حجم های متفاوت موجود هستند.

۲-چسب کاشت میلگرد کارتریجی

چسب های کاشت کارتریجی برای کاشت در سطح های بتنی، چوبی و سنگی مورد استفاده قرار می گیرند.

چسب کاشت میلگرد کارتریجی نیز دو جزئی است و بر پایه رزین اپوکسی یا پلی استر یا وینیل استر و جز دوم سخت کننده پلی آمین می باشد که از آن برای نصب و کاشت آرماتور در سطوح بتنی استفاده می شود. این نکته قابل ذکر است که این چسب قیمت تمام شده‌ی بیشتری نسبت به قیمت خمیر کاشت میلگرد تیس دارد.

۳-چسب کاشت بولت و میلگرد حجمی

چسب کاشت میلگرد حجمی معمولاً به صورت دو یا سه جز است. نوع دو جزئی بدون حلال بر پایه رزین اپوکسی، هاردنر بتن تشکیل شده است که به منظور کاشت آرماتور و بولت ها در بتن مسلح طراحی شده است. چسب کاشت میلگرد حجمی چسبندگی بسیار بالایی در سطح های مختلف بتنی ایجاد می کند و مقاومت بالای کششی و خمشی که ایجاد می کند که معمولا مورد توجه مهندسین قرار می گیرد.

خمیر کاشت میلگرد تیس جز محصولات دو جزئی بر پایه رزین های اپوکسی می باشد. سیکا، فیوتا ، تایفو از انواع این چسب ها هستند. با توجه به نحوه استفاده پیشنهاد از خمیر کاشت میلگرد برای سطوح عمودی مناسب تر می باشد.

معمولا کاشت میلگرد به سه روش مورد استفاده از مواد پایه سیمان، خمیر کاشت میلگرد(شیمیایی) و یا مهار مکانیکی انجام می شود. که خمیر کاشت میگرد تیس بصورت شیمیایی مورد تولید قرار گرفته است.

با توجه به نیاز و تغییراتی که در سازه اعمال می شود مهندسین بایستی روشی جهت استفاده به کار ببرند که معمولا به دو صورت ذیل مورد کاربرد قرار می گیرد:

مواد پایه سیمانی

در این روش که مواد بر پایه سیمانی هستند ، حفره ای به قطر ۵۵ میلیمتر بزرگتر از قطر میلگرد ایجاد می کنند.حفره ایجاد شده بعد از تمیز کاری و عاری شدن از گرد و غبار به نسبت دو سوم از حجم حفره با ملات حاوی مواد منبسط شونده و روان ساز پر می شود.سپس آرماتور توسط جک به داخل حفره هدایت می شود.

مهار مکانیکی

در روش مهار مکانیکی حفره ای به قطر ۲ میلیمتر بزرگتر از میلگرد ایجاد می شود و میلگرد همراه با مهار مکانیکی داخل حفره جای گذاری می شود. با چرخاندن پیچ آرماتور پره های انتهای آن باز شده و به دیواره ی حفره می چسبند. هرچند این پره ها می توانند موجب خرد شدن دیوار شوند ولی به هر حال در کارهای استاتیکی جزء روش های کاشت بولت و کاشت آرماتور بسیار عالی هستند.

در خمیر کاشت میلگرد تیس ترکیبی از دو روش صورت گرفته بدین ترتیب که ابتدا با استفاده از یک دریل چکشی و مته مناسب ، سوراخی عمود بر سطح به عمق مورد نیاز ایجاد کرده سپس سطح مورد نظر را از هر گونه آلودگی، چربی و گرد و غبار و ذرات سست پاک می کنیم زیرا تمیز بودن سوراخ بسیار مهم است که این کار را می تونیم توسط یک پمپ باد با عمل دمیدن باد در درون حفره انجام دهیم قطر سوراخ را طوری در نظر گرفته تا خمیر کاشت بولت و میلگرد تیس بتواند بعد از پر شدن ۲میلیمتر اطراف میلگرد را پر کند.

ابتدا هر جزء را با همزن برقی کاملا هم زده سپس دو جز را با هم مخلوط نموده و مجدد با همزن برقی میکس کرده سپس خمیر کاشت میلگرد را کمتر از ۳۰دقیقه در داخل حفره ریخته و آرماتور ها را پس از زنگ زدایی و پاک نمودن هر گونه چربی بصورت چرخشی داخل حفره قرار می دهیم.

هشدار:

با توجه به گرما زا بودن دو جز خمیر کاشت میلگرد؛ واکنش دمای محیط روی سرعت سخت شدن بسیار موثر است و نبایستی مواد قبل از مصرف در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داد و یا از حلال های دیگری جهت رقیق کردن آن استفاده نمود.

کلید واژه: خمیر کاشت میلگرد، میلگرد، چسب میلگرد، مقاوم سازی

نویسنده:مهلا آتشین ارشد مهندسی عمران

بازگشت به لیست