دسته‌بندی نشده

رنگ روغن چیست؟ تفاوت رنگ اکریلیک و رنگ روغن

رنگ روغنی چیست و تفاوت های رنگ روغنی با رنگ آکریلیک

 

رنگ اکرلیک

رنگی ست که به سرعت خشک می شود. رنگدانه های آن در امولسیونی از پلیمر اکرلیک شناورند. رنگ اکریک زمانی که هنوز هم قابل حل شدن نیست و می‌توان با آب رقیق و قلم‌موی آغشته به آن نیز با آب شسته و تمیز می‌شود. در مقابل وقتی که رنگ اکرلیک خشک می‌شود بواسطه بافت پلاستیکی خود در برابر آب مقاوم می‌شود. قیمت رنگ آکلیریک با توجه به کیفیت و مقاومت محصول تعیین می شود.

رنگ روغنی

رنگی ست که به آرامی خشک می‌شود و رنگدانه‌های آن در روغنی جامد (معمولا روغن برزک) شناورند. روغن موجود در آن باعث می شود که محلول در آب نباشد، از این رو برای ترکیب یا رقیق کردن رنگ روغن، به انواع حلال ها نیازدارد.

رنگ روغن “بر اساس روغن” است ، در حالی که گفته می شود رنگ اکریلیک “مبتنی برپایه  آب”  است .

اکریلیک و رنگ روغن دو نوع رنگ متفاوت است. رنگهای مبتنی بر آب به سرعت خشک و ایمن هستند زیرا مبتنی بر آب هستند. رنگهای مبتنی بر روغن بسیار آهسته خشک میشوند و سمی هستند ، زیرا از روغن ساخته شده اند. این غیر معمول نیست که این دو ماده رنگی رنگدانه های یکسانی را به اشتراک بگذارند ، اما سبک های کاری آنها کاملاً متفاوت است.

همچنین برس رنگ اکریلیک را می توان با آب تمیز کرد. در مقابل برس های مورد استفاده برای رنگ روغن یا رنگ آمیزی شده با روغن ، آب را دفع می کنند. در رنگ روغن ، از محلول های رقیق مانند تینر برای شستشو و تمیز کردن برس به جای آب استفاده می شود.

آیا می توان از رنگ اکریلیک مانند رنگ روغنی استفاده کرد؟

رنگ آمیزی رنگ روغنی بر روی اکریلیک ها اشکالی ندارد، اما اکریلیک ها را روی رنگ روغنی نقاشی نکنید. در اصل ، هر دو رنگ روغن و رنگ های اکریلیک می توانند در نقاشی شما استفاده شوند – فقط حتماً از روغن بیش از اکریلیک استفاده کنید ، و نه اکریلیک روی روغن – و این دو را باهم مخلوط نکنید.

آیا بهتر است با روغنی یا اکریلیک رنگ کنید؟

اگر می خواهید رنگ شما سریعتر خشک شود ، رنگ آکریلیک راهی است که باید انجام شود. برخلاف رنگ روغن ، رنگ آکریلیک در طی چند ساعت خشک می شود ، که می تواند مدت زمان طولانی برای خشک شدن باشد. همچنین نسبت به آبرنگ یا رنگ روغن در برابر آب مقاوم تر است ، بنابراین در کوتاه مدت نیز کمتر از رطوبت آسیب می بینید.

چرا مردم به جای اکریلیک از رنگ روغن استفاده می کنند؟

رنگهای روغنی که یکی از انواع رنگ ساختمانی است، برای مدت زمان طولانی خیس هستند ، بنابراین رنگهای روغن از آکریلیک انعطاف‌پذیر تر هستند و به خاطر دیر خشک شدن به شما زمان بیشتری می دهند.

آیا اکریلیک یا رنگ روغن دوام بیشتری دارد؟

آکریلیک ها ثابت کرده اند که نسبت به رنگهای روغنی در برابر زرد و انعطاف پذیری طولانی مدت مقاوم تر هستند ، در حالی که سطح سخت‌تر رنگ های روغن سطوح تمیزتر و مقاوم در برابر حلال را فراهم می کند.

بازگشت به لیست