رنگ محافظتی

رنگ محافظتی تنه درختان

رنگ محافظتی تنه درختان

رنگ محافظتی درختان+دلایل آسیب دیدن تنه درختان

 

رنگ محافظتی تنه درخت چیست؟

رنگ محافظتی تنه درختان واقعا مثل یک پوشش ویژه‌ایه که برای درختان استفاده میشه. همونجوری که ما برای حفاظت از خودمون لباس‌های ویژه مثل روپوش ضد سرما یا ضد باران میپوشیم، درختان هم به این روشنیت نیاز دارن و از رنگ محافظتی تنه استفاده میکنن.

هدف از استفاده از این رنگ، حفاظت از درختان و افزایش عمرشونه. این رنگ برای درختان میوه‌دار و همچنین درختانی که سوزنی برگان دارن مثل درختان جنگلی، استفاده میشه.

رنگ محافظتی تنه درختان باید ویژگی‌های خاصی داشته باشه تا به درستی عمل کنه. برای مثال، اگه از رنگ دریایی استفاده کنیم، به درختان کمک میکنه که در برابر رشد خزه و موجودات دریایی مقاومت کنن. و اگه از یه رنگ ضد آتش استفاده کنیم، میتونه از سوختن درختان جلوگیری کنه و حداقل زمانی که در صورت سوختن، آتش به درخت برسه رو به تأخیر بندازه.

همچنین، وقتی این رنگ رو روی سطح بتن اعمال میکنیم، باید مقاومت کافی در برابر مواد قلیایی داشته باشه. همینطور رنگ محافظتی تنه درختان باید از تنه هر نوع درختی مثل درختان میوه‌دار و هسته‌دار مرکبات، استفاده بشه.

با استفاده از رنگ محافظتی تنه درختان، میتونیم به درختان کمک کنیم که در برابر شرایط آب و هوایی سخت و تغییرات دما مقاومت کنن و عمرشون رو طولانی‌تر کنن. پس این رنگ‌ها واقعا برای درختان دوست خوبی هستن و بهشون کمک میکنن تا سالم و قوی بمونن.

عواملی که باعث آسیب زدن به درخت می شوند:

تغیرات دمایی بالا هوا:

این تغییرات دما باعث پارگی پوست درختان می شود، بر اثر این پارگی ها علاوه بر خساراتی که به تنه درخت وارد می شود محل مناسبی نیز برای ورود عوامل بیماری زا از جمله شانکرهای سیتوسپورایی (Cytospora) و باکتریایی به تنه درخت ایجاد می شود که این بیماری باعث خشکیدگی درختان آلوده می شود. بنابراین پوشش تنه درخت تا حد زیادی از خسارت آفات و بیماری ها جلوگیری می کند.

آفتاب‌پوشی ناکافی یا زیاد:

نور مناسب برای تعاملات فیزیولوژیکی گیاهان بسیار حائز اهمیت است. آفتاب‌پوشی زیاد باعث سوختگی پوست درختان و کاهش فعالیت فتوسنتزی می‌شود، در حالی که آفتاب‌پوشی ناکافی می‌تواند موجب رشد ناقص و ضعف گیاه شود. تنظیم بهینه دسترسی درختان به نور خورشید می‌تواند به رشد و پیشرفت سالم آنها کمک کند.

حمله حشرات و آفات:

حمله حشرات و آفات به تنه درختان می‌تواند به خسارت‌های جدی منجر شود. این حشرات ممکن است از روی پوست یا درون بافت درختان تغذیه کنند، باعث تخریب ساختار درخت و کاهش توانایی آن برای رشد و تغذیه شوند. استفاده از روش‌های ارگانیک یا شیمیایی برای کنترل حشرات و آفات می‌تواند به حفظ سلامت درختان کمک نماید.

بیماری‌ها و قارچ‌ها:

وجود بیماری‌ها و قارچ‌ها در تنه درختان می‌تواند به تخریب آنها منجر شود. این موارد ممکن است از موقعیت‌های مختلف وارد شوند، از جمله خاک، هوا و حشرات. برخی بیماری‌ها ممکن است باعث خشک شدن، پوسیدگی و ضعف در ساختار درختان شوند. اقداماتی نظیر رنگ کردن تنه درختان با رنگ محافظتی مخصوص درخت باعث میشود از ورود با کتری ها و بیماری ها به داخل دختتان جلو گیری کند.و در نتیجه باعث رشد بهتر رختان شما میشود.

راه حل جلوگیری کردن از آسیب دیدن درختان:

رنگ محافظتی تنه درخت با خاصیت ارتجاعی زیاد به‌خوبی تنه درخت را پوشش می‌دهد و ماندگاری و دوام بالایی روی درخت دارد. این رنگ محافظتی شامل ترکیباتی از پلیمرهای مخصوص و ترکیبات ضد اشعه آفتاب استفاده می‌کند. همچنین، قارچ کش های خانواده بنزیمیدازول نیز در ترکیبات این رنگ محافظتی حضور دارند.

پلیمر استفاده شده در این محصول بر پایه نوعی آکریلیک مخصوص است و غیرسمی است. با استفاده از این رنگ محافظتی، تنه درخت در برابر آسیب های ناشی از فساد، پوسیدگی و بیماری‌های قارچی محافظت می‌شود. این رنگ محافظتی به عنوان یک حل برای ورود باکتری‌ها، حمله حشرات و آفات، و تغییرات زیاد دما به درختان عمل می‌کند.

با استفاده از رنگ محافظتی تنه درخت، درختان می‌توانند از محیط پیرامون خود در برابر عوامل مخرب محافظت شوند و به رشد و توسعه سالم خود ادامه دهند.

روش استفاده:

بهتر است هرچند سال قبل از شروع سرما پوشش رنگ بر روی تنه درخت تمدید گردد. این پوشش با قلم مو بر سطح تنه درختان از ۵ سانتی متر زیر خاک تا حداقل ۶۰ سانتی متر ارتفاع تنه و حداکثر تا اولین شاخه فرعی استفاده می شود.

مزایای استفاده از رنگ محافظتی تنه درخت:

کاهش مصرف آب

طی ۱۲۰ روز فصل گرم سال شاهد کاهش ۶۵ درصدی مصرف آب خواهیم بود. اگر در هر نوبت آبیاری ۶۰ لیتر آب به گیاه بدهیم در حالت عادی در ۲۱ نوبت آبیاری ۱۲۶۰ لیتر آّب مصرف می شود که این میزان با استفاده از رنگ محافظتی به ۷ نوبت آبیاری و ۴۲۰ لیتر کاهش پیدا می کند. که به ازای هر درخت شاهد ۸۴۰ لیتر کاهش در مصرف آب می باشیم.

کاهش آلودگی هوا

با استفاده از پوشش رنگ محافظتی تنه درختان دمای گیاه را کاهش می یابد و روزنه ها به دلیل افزایش دما و تبخیر بسته نخواهد شد. لذا فتوسنتز و تنفس ادامه می یابد و گیاه در فصل گرم به کاهش آلاینده های هوا کمک خواهد کرد. در صورتیکه در حالت معمولی شاهد بسته شدن روزنه ها به دلیل کاهش تبخیر و برقراری تعادل بین ریشه و برگ خواهیم بود زیرا تعرق باعث می شود که پتانسیل آب برگ به ریشه کاهش پیدا کند و زمانی که آبی برای جذب وجود نداشته گیاه روزنه های خود را مسدود می کند.

کاهش هزینه های نگهداری فضای سبز و آبیاری

شاهد کاهش ۸۴۰ لیتر آب خواهیم بود. همانطور که در قسمت ۱ توضیح داده شد، شاهد کاهش ۶۵% مصرف آب خواهیم بود. ضمن آنکه چون درخت دچار تنش خشکی نگردیده است شاهد خشک شدن شاخه و برگها نبوده لذا هزینه های هرس و خشکی درخت واکاری مجدد نخواهیم بود و در این ردیف هزینه ها نیز صرفه جویی نموده ایم.

با استفاده به موقع از این محصول حفاظت بلند مدتی از درختان به وجود آمده و این محصول در بالا بردن راندمان تولید محصولات باغی مفید است.

  • کتاب تکنولوژی رنگ/ محمد عابدی
  • agri-delta.com
  • agritalis.com

نویسنده : منصوره ملامحمدی (کارشناس ارشد شیمی آلی)

بازگشت به لیست