دسته‌بندی نشده

مواد افزودنی عایق رطوبتی برای بتن – نیاز، عملکرد، دوز و مکانیسم

شرکت سفید بام کرمانیان

«اولین و بزرگترین تولید کننده در جنوب و شرق کشور»

شرکت سفید بام کرمانیان با نام تجاری تیس، با سال ها سابقه به عنوان بزرگترین و مجهزترین کارخانه تولید کننده و توزیع کننده عایق های رطوبتی و حرارتی نسل جدید، عایق الیاف دار، چسب کاشی، نماهای مینرال ضدآب، کلیه افزودنی های بتن در جنوب شرق کشور،با بهره گیری از دانش روز متخصصین خود و همچنین دستاوردهای محققان داخلی و خارجی محصولاتی کارا منطبق بر استانداردهای روز دنیا را تولید نموده است. این شرکت دارای تاییدیه های: ISO, OHSA 18001, ISO 14001, 9001 و گواهینامه استاندارد ملی ایران می باشد. جهت مشاوره در زمینه محصولات و دریافت مشخصات فنی و لیست قیمت ها و خرید با بخش بازرگانی شرکت (شماره: 6-33241664-034) تماس حاصل فرمایید.

 

«مواد افزودنی عایق رطوبتی برای بتن نیاز، عملکرد، دوز و مکانیسم»

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • افزودنی ضد آب برای بتن چیست؟

  • ضرورت استفاده از افزودنی ضد آب برای بتن

  • کارکرد افزودنی های ضد آب

  • مواد مورد نیاز برای تهیه مواد افزودنی ضد آب

  • مقدار مصرف مواد افزودنی ضد آب برای بتن

  • عملکرد مواد افزودنی مقاوم ضدآب

افزودنی ضد آب برای بتن چیست؟

افزودنی عایق رطوبتی نوعی افزودنی است که از عبور آب از بتن سخت شده تحت فشار هیدرولیک خارجی جلوگیری می کند. همچنین به عنوان افزودنی مقاوم در برابر آب یا افزودنی کاهش دهنده نفوذپذیری بتن یا افزودنی ضد رطوبت بتن نامیده می شود.

ضرورت استفاده از افزودنی ضد آب برای بتن

آب یک بخش حیاتی در ساخت بتن از اختلاط آن تا عمل آوری بتن است. اما هنگامی که بتن مقاومت مورد نیاز خود را به دست آورد، پس از آن هرگونه رطوبت یا نفوذ آب در بتن می تواند باعث آسیب به بتن شود. آسیب می تواند به دلیل خوردگی آرماتور یا در اثر ذوب ماده یخ زده باشد. هنگامی که کار بتن به پایان رسید و عمل آوری کامل شد، محتوای آب تبخیر شده و فضاهای خالی در بتن ایجاد می شود. بنابراین برای ساخت بتن بادوام خوب، نسبت آب به سیمان کم توصیه می شود تا تخلخل بتن کاهش یابد. اما با این وجود، حتی با استفاده از حداقل نسبت آب به سیمان، یک بتن را نمی توان کاملاً ضد آب کرد. آسیب می تواند به دلیل خوردگی آرماتور یا در اثر ذوب مواد یخ زده باشد. هنگامی که کار بتن به پایان رسید و عمل آوری کامل شد، محتوای آب تبخیر شده و فضای خالی در داخل بتن ایجاد می شود. بنابراین برای ساخت بتن بادوام خوب، نسبت آب به سیمان کم توصیه می شود تا تخلخل بتن کاهش یابد. اما همچنین، حتی با استفاده از حداقل نسبت آب به سیمان، یک بتن را نمی توان کاملاً ضد آب کرد.

بتن ماده ای متخلخل است و آب به دلیل خاصیت مویرگی می تواند از طریق منافذ و ریز ترک های بتن نفوذ کند. بنابراین نیاز به یک ماده افزودنی وجود دارد که بتواند تخلخل بتن را کنترل کند.

کارکرد افزودنی های ضد آب

مواد افزودنی کاهش نفوذپذیری بتن یا افزودنی های ضد آب به روش های زیر عمل می کنند:

  • باعث کاهش اندازه منافذ مویرگی، تعداد آن ها و همچنین تداوم آنها در داخل سازه بتنی می شوند.
  • منافذ مویرگی بتن را مسدود می کند یا ممکن است این منافذ را با مواد آبگریز بپوشاند. این امر مانع از جذب آب در منافذ می شود.

جذب مویرگی عبارت است از عبور آب از منافذ بتن به دلیل وجود فشار هیدرولیک خارجی. این افزودنی های مقاوم در برابر آب نمی توانند به طور قابل توجهی از حرکت آب میان ترک های بتن یا بتن ضعیف فشرده جلوگیری کنند و از شایع ترین دلایل نشت آب در بتن هستند.

امروزه محصولات زیادی در بازار برای محافظت از سازه بتنی در برابر آسیب ناشی از نفوذ آب، در دسترس هستند. به عنوان مثال، پوشش ها، درزگیرها، غشاها و غیره برای جلوگیری از نفوذ آب استفاده می شوند. اما همه اینها به پول و زمان زیادی نیاز دارد این فرآیند را می توان با استفاده از مواد افزودنی مقاوم در برابر آب ساده کرد که با ضد آب کردن بتن از ورود آب به آن جلوگیری می کنند. کمیته 212 مؤسسه بتن آمریکا9 (ACI)راهنمایی در مورد استفاده از این افزودنی را در ACI 212.3 Rev10 خود با عنوان “گزارش در مورد افزودنی های شیمیایی برای بتن” ارائه می دهد. جزئیات در مورد مواد افزودنی کاهنده نفوذپذیری در فصل – 15 گزارش پوشش داده شده است.

مواد مورد نیاز برای تهیه مواد افزودنی ضد آب

ACI 212.3 Rev.10 در گزارش خود بیان می کند که انواع زیر از مواد برای استفاده در افزودنی های ضد آب استفاده می شود:

مواد شیمیایی هیدروپونیک یا آب گریز مانند روغن ها، فرآورده های نفتی که می توانند با تشکیل لایه ای در امتداد منافذ بتن مانع از ورود آب به منافذ شوند. اما این مواد منافذ را پر نمی کنند.

ذرات جامد ریز تقسیم شده (پودرهای) بی اثر، و پرکننده های فعال شیمیایی، به عنوان متراکم کننده عمل می کنند و حرکت آب را از طریق منافذ محدود می کنند.

  • مواد کریستالی با ماهیت آبدوست که چگالی هیدرات سیلیکات کلسیم را افزایش می دهد و یا رسوبات مسدود کننده منافذ را برای مقاومت در برابر نفوذ آب ایجاد می کند.

این گزارش استفاده از مواد را فقط به موارد ذکر شده در بالا محدود نمی کند. از هر ماده ای که توانایی مسدود کردن نفوذ آب در بتن را دارد، می توان به عنوان افزودنی مقاوم در برابر آب استفاده کرد. این مواد را می توان به صورت تکی یا ترکیبی از دو یا چند مورد استفاده کرد.

مقدار مصرف مواد افزودنی ضد آب برای بتن

دوز این مواد افزودنی بسته به نوع افزودنی و سطح عملکرد مورد نیاز متفاوت است. معمولاً 2% از مخلوط های آبگریز استفاده می شود و ممکن است 5% یا بیشتر از انواع مسدود کننده منافذ باشد. این درصد بر اساس وزن یا حجم بتن و نه بر اساس سیمان محاسبه می شود.

مکانیسم مواد افزودنی مقاوم در برابر آب:

مکانیسم مواد افزودنی مقاوم در برابر آب، کاهش تخلخل بتن است. برای کاهش تخلخل بتن باید میزان آب یا همان نسبت آب به سیمان را کاهش داد. اگر نسبت آب به سیمان به زیر 0.45 کاهش یابد، تخلخل بتن به طور قابل توجهی کاهش می یابد. اگر نسبت آب به سیمان را بیشتر از این کاهش دهیم، کارایی بتن کاهش می یابد. با استفاده از افزودنی کاهنده آب، که می تواند کارایی کافی بتن را برای تراکم کامل و کاهش ترک خوردگی ناشی از انقباض تضمین کند، می توان از این امر جلوگیری کرد.

اگر امکان کاهش نسبت آب به سیمان وجود نداشته باشد، مکانیسم دیگری وجود دارد که در آن از مواد افزودنی مسدود کننده منافذ استفاده می شود. اندازه آنها تقریباً 0.1 میکرون است و امولسیون های پلیمری ریز غیر واکنشی یا نامحلول هستند. در طی فرآیند هیدراتاسیون، آنها می توانند در منافذ بتن نشسته و آنها را مسدود کنند که به بتن کمک می کند تا از جذب بیشتر آب جلوگیری کند. مواد افزودنی آبگریز در بتن محلول هستند اما در بتن تازه با کلسیم واکنش داده و لایه ای را تشکیل می دهند که توسط سطوح مویرگ ها جذب می شود.

پیشنهاد همکاری :

مجموعه بزرگ تیس با سابقه درخشان در صنعت عایق های رطوبتی مایع، افزودنی های بتن، نماهای داخلی و خارجی ساختمان آمادگی دارد با کارفرمایان محترم و شرکت ها در همکاری با پروژه های بزرگ و همچنین در زمینه مشاوره و آموزش رایگان در زمینه استفاده از محصولات خود، همراه با تضمین کیفیت برتر همکاری نماید. پروژه های شرکت سفید بام (تیس) را در اینجا ببینید.

بازگشت به لیست