دسته‌بندی نشده

عایق فونداسیون چیست؟ عایق کاری پی ساختمان

عایق فونداسیون چیست؟

فونداسیون یا شالوده در پایین ترین قسمت ساختمان قرار دارد و بار ساختمان را به صورت سازه ای به زمین متصل می کنند و وزن ساختمان را به خاک پایدار منتقل می کنند. با توجه به اینکه بار ساختمان از طریق آن به زمین منتقل می شود استحکام فونداسیون نقش مهمی در ایستایی و استحکام کل ساختمان دارد. به منظور ساخت کلیه ساختمان ها، رعایت مقررات ملی و ضوابط پی در ساخت و اجرای فونداسیون الزامی است بر اساس نوع فونداسیون مورد نیاز برای ساختمانها تدابیری باید اتخاذ کرد تا تعادل و پایداری لازم بین بارهای وارده و مواضع اتکا روی زمین برقرار شود. بدین سبب شناخت اصولی روش اجرای فونداسیون اهمیت دارد. فونداسیونی که به درستی طراحی وعایق شده باشد، تضمین می کند که یک ساختمان تغییرات فصلی دما و رطوبت را با حرکت کم تحمل می کند. فونداسیون ها نیز ساختمان را به صورت حرارتی به زمین متصل می کنند. اگر قصد دارید بدانید عایق چیست؟ و با انواع عایق آشنا شوید به صفحه عایق مراجعه کنید.

عایق فونداسیون چه کاربردهایی دارد؟

محصولی پلیمری بر پایه رزین های آکرلیک است که کاملاً با بتن سازگار بوده و باعث جلوگیری از سولفاته شدن و نفوذ رطوبت به داخل بتن می گردد و یکی از بهترین روش ها برای عایق کاری ساختمان است. رزین های اکرلیک ماهیت یونی داشته که پس از خشک شدن بر روی بتن پوششی کاملاً ضد آب که خاصیت تنفس پذیری داشته و بتن می تواند در هر شرایطی هیدراتاسیون خود را کاملاً انجام دهد بوجود می آورد. برخلاف سایر محصولات موجود در بازار که از پایه قیر تهیه شده اند و قابلیت نفوذ بر روی سطح بتن را ندارند و در اثر فشار رطوبت منفی از سطح جدا می شوند این محصول با سطح بتن یکی شده و می تواند هم فشار مثبت و هم فشار منفی را تحمل نماید. این عایق به راحتی می تواند فونداسیون ساختمان را کاملا عایق نموده و از نفوذ نم و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری کند.

 

دسته بندی انواع فونداسیون ها:

به طور کلی فونداسیون ها را به دو دسته کلی تقسیم بندی می کنند

  • شالوده سطحی
  • شالوده عمیق
  • انواع شالوده های سطحی
  • الف – شالوده منفرد
  • شالوده ای که بار یک ستون را تحمل و به زمین منتفل می کند شالوده منفرد می نامند.

شالوده منفرد

شناژ (رابط بین شالوده ها)

نقش شناژ کلاف کردن و مهار نمودن شالوده ها است. شناژ به منظور مقابله با نیروهای افقی و یکنواخت کردن نشست در ساختمان ها به کار می رود.

در مواردی که دو فونداسیون منفرد به دلیل بزرگی ابعاد تداخل داشته باشند، با هم ادغام می شوند که به آن فونداسیون مرکب گویند.

ب – فونداسیون نواری

فونداسیون نواری، ساده ترین نوع فونداسیون های سطحی است که به صورت یک نوار در زیر ستون های یک محور قرار می گیرد. نواری بودن فونداسیون ها می تواند در یک جهت و یا در دو جهت باشد که در صورت اجرا در یک جهت آن ها را با شناژهای رابط به هم متصل می نماییم

فونداسیون نواری

ج – فونداسیون گسترده

با افزایش بار وارده بر شالوده یا کم بودن مقاومت خاک، عرض نوارهای شالوده زیاد شده و با رسیدن و تداخل آن ها به یکدیگر، تبدیل به شالوده گسترده می شود. پی گسترده یک دال بتنی پهن شده در زیر ساختمان است. مهمترین عامل استفاده از پی های گسترده عدم وجود خاک مناسب در زیر ساختمان است.

فونداسیون عمیق

عایق بندی دیوارهای جانبی ساختمان بسیار حساس است. چنانچه خاک در سطح زمین یا در عمق کم مقاومت کافی نداشته باشد لازم است نیروهای وارده را با استفاده از شالوده عمیق به لایه های مقاوم پایین تر منتقل کرد. آن دسته از شالوده هایی را که نسبت ارتفاع آن ها به کوچکترین بعد افقی شان بیش از 6 باشد و ژرفای آن از 3 متر بیشتر باشد گویند. پی های عمیق عموما به واسطه یک سازه میانجی با نام سر شمعی بارهای سازه را می گیرند و منتقل می کنند. پی های عمیق بایستی با فاصله حدودا 7.5 تا 15 متر در هر دو جهت اصلی ساختمان گمانه زنی شود. به ازای هر طبقه از ارتفاع ساختمان باید عمق گمانه 3 متر را در نظر گرفت.

خاک به غیر از رس و لای: عمق گمانه 6 تا 9 متر پایین تر از پی

خاک رسی یا نرم: 3 متر از پایین تر از لایه رس

ایزوپاستا 820 :TISS

به راحتی توسط قلمو و پمپ بروی انواع شالوده بکار رفته در سازه قابل اجرا است. و از سولفاته شدن آن جلوگیری می کند.در هنگامی که فونداسیون کاملا عایق شده باشد انتقال رطوبت از فونداسیون به سایر اجزا ساختمان صورت نمی گیرد. شما می توانید از ایزوپاستا TISS820 نه تنها برای عایق پی ساختمان بلکه جهت عایق کاری سازه های بتنی که در معرض کاویتاسیون و حملات سولفات هستند و نیز عایق نمودن دیواره های رو به باران و سطوح بتنی مدفون در خاک استفاده نمایید. لطفا جهت دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در واحد فروش شرکت سفید بام کرمانیان تماس حاصل نمایید.

هر آن چیزی که باید درباره عایق فونداسیون بدانید

عایق بندی استخر چگونه است؟ اگر یک زیرزمین ناتمام باشد آیا هنوز به عایق فونداسیون نیاز دارد؟ بله، مگر اینکه کف بالا عایق بندی شده باشد. حتی اگر فقط برای ذخیره سازی و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی استفاده شود، زیرزمین از نظر حرارتی به بقیه خانه متصل است.

آیا عایق کف بالای زیرزمین جایگزینی برای عایق فونداسیون است؟ بله، اما به خاطر داشته باشید که لوله‌ها، کانال‌ها و تجهیزات واقع در زیرزمین باید عایق‌بندی شوند و لوله‌ها را از یخ زدگی محافظت کنند. گاهی اوقات می توان آنها را در یک منطقه کوچک با دیوارهای عایق بندی شده گروه بندی کرد در حالی که کف بالای بقیه زیرزمین عایق بندی شده است.

آیا قرار دادن عایق در قسمت بیرونی عملکرد انرژی را بهبود نمی بخشد؟ اگر زیرزمین دارای طراحی غیرفعال خورشیدی با مقدار قابل توجهی از پنجره های رو به جنوب باشد، عایق بیرونی مفید خواهد بود، مشروط بر اینکه دیوارها در معرض بهره خورشیدی قرار گیرند. در یک زیرزمین معمولی صرفه جویی در انرژی ناچیز است.

آیا فضای داخلی دیوارهای فونداسیون باید دارای موانع بخار باشد؟ در صورت استفاده از عایق داخلی، بله. بتن باید خشک شود، اما هوای مرطوب زیرزمین معمولی تابستان‌های غرب میانه نباید به دیوار خنک که در آن متراکم می‌شود، برسد. عایق که به طور خاص برای دیوارهای فونداسیون طراحی شده است دارای خاصیت تنفس پذیری است. که از انتشار رطوبت در بتن جلوگیری می کند اما اجازه می دهد تا بخار آب از دیوار خارج شود.

آیا عایق بندی فونداسیون خطر ورود موریانه را افزایش می دهد؟ عایق فونداسیون خطر ورود موریانه را افزایش نمی دهد. در صورت وجود موریانه در خاک و استفاده از چوب در ساختمان، خطر هجوم وجود دارد. وعایق بیرونی از ورود موریانه به ساختمان جلوگیری می کند.

منابع:

Engext / markazeahan

بازگشت به لیست