دسته‌بندی نشده

معایب عایق رطوبتی قیر، آسیب های قیر در عایق کاری ساختمان و فونداسیون، جایگزین قیر

 

معایب عایق رطوبتی قیر، آسیب های قیر در عایق کاری ساختمان و فونداسیون، جایگزین قیر

معایب و آسیب های عایق های مبتنی بر قیر و علل آن

 

عایق های قیری به دلایل مختلف دچار انواع مختلفی از آسیب می شوند. علل این نابسامانی ها و خرابی عایق های قیری مورد بحث قرار می گیرد.

 

الف) ترک در ترکیبات قیری و علل آن

ترک‌ها در ترکیبات قیری به دلیل انحراف سطح روی یک پی ناپایدار، چروک خوردگی سطح، انبساط و انقباض حرارتی سطح، ترک انعکاسی، یا ساخت ضعیف اتصالات خطی ایجاد می‌شوند. پنج نوع ترک معمولاً در این نوع روسازی ها ایجاد می شود:

 

ترک های طولی و عرضی

ترک های طولی و عرضی قیر اغلب در نتیجه انقباض یا چروک خوردگی سطح بتن ایجاد می شوند. انقباض مواد سطحی در اثر اکسیداسیون و سخت شدن سن مواد قیر نیز ایجاد می شود. گاهی اوقات انقباض ناشی از نوسانات حرارتی است. همچنین اتصالات خطی ضعیف ممکن است روند ایجاد ترک های طولی را تسریع کنند.

 

ترک تمساح یا خستگی

ترک های تمساح به ترک های به هم پیوسته ای اشاره دارند که مجموعه ای از بلوک های کوچک شبیه پوست تمساح را تشکیل می دهند. این ترک ها ممکن است ناشی از شکست خستگی سطح قیر تحت بارگذاری مکرر، یا انحراف بیش از حد سطح بتن بر روی یک پایه ضعیف یا طراحی نشده باشند. تکیه­گاه ضعیف شده معمولاً در نتیجه اشباع آب پایه ها یا بستر بوجود می آید.

 

ترک بلوک

انقباض بتن و چرخه دمای روزانه، که منجر به ایجاد یک چرخه تنش/کرنش روزانه می شود، باعث ترک خوردگی می شود. اینها ترک های به هم پیوسته ای هستند که قیر را به قطعات تقریباً مستطیلی تقسیم می کنند. این نوع آسیب معمولاً نشان می دهد که بتن به میزان قابل توجهی سخت شده است. ترک خوردگی بلوک به طور کلی در بخش بزرگی از سطح رخ می دهد و گاهی اوقات ممکن است فقط در مناطق غیر تردد رخ دهد.

 

ترک های لغزشی

این معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک عایق نازک و سطحی با مقاومت کم استفاده شود، و یا پیوند ضعیف بین سطح عایق و لایه های قبلی و بعدی سازه وجود داشته باشد. این شکاف ها به شکل هلالی یا نیمه ماه هستند.

 

ترک انعکاسی

حرکات عمودی یا افقی در زیر عایق باعث این نوع پریشانی می شود. این حرکات ممکن است به دلیل انبساط و انقباض ناشی از تغییرات دما و رطوبت و یا بارهای ترافیکی باشند. شکل این ترک ها منعکس کننده الگوی ترک در سطح زیرین آنها است و آنها اغلب در روکش های روی بتن سیمان پرتلند رخ می دهند.

 

ب) تجزیه در لایه های قیری و علل آن

یک از هم پاشیدگی در یک لایه قیری به دلیل فشردگی ناکافی سطح، قیر ناکافی در مخلوط، از بین رفتن چسبندگی بین پوشش مبتنی بر قیر و ذرات دیگر لایه، یا گرم شدن بیش از حد مخلوط ایجاد می شود. متداول ترین نوع از هم پاشیدگی در لایه های های قیری، رولینگ ( Raveling) است. رولینگ فرسودگی سطح بیرونی ترکیب قیری است که در اثر جابجایی ذرات ترکیب و از بین رفتن چسب قیر ایجاد می شود. با ادامه آسیب، قطعات بزرگتری شکسته می شوند و لایه قیر ظاهری ناهموار به خود می گیرد.

 

ج) اعوجاج در عایق های قیری و علل آن

اعوجاج در عایق های قیری به دلیل نشست فونداسیون، متراکم نشدن کافی فونداسیون، عدم پایداری در مخلوط قیری، اتصال ضعیف بین عایق سطح و لایه زیرین سازه و متورم شدن خاک ها یا یخ زدگی در بستر ایجاد می شود. چهار نوع اعوجاج معمولا رخ می دهد:

 

شیار شدن

شیار با فرورفتگی های سطحی در لایه های مواد مبتنی بر قیر مشخص می شود. این نوع آسیب ناشی از تغییر شکل دائمی در هر یک از لایه‌های رو و یا زیر مواد قیری است که در اثر ادغام یا جابجایی مصالح در اثر بارهای وارده ازساختمان ایجاد می‌شود.

 

موج دار شدن یا شوینگ

موج‌دار شدن از حرکت سطح پلاستیکی حاصل می‌شود، که به صورت موج‌هایی در سراسر سطح عایق قیری مشخص می‌شود. شوینگ نوعی حرکت پلاستیکی است که منجر به برآمدگی موضعی سطح ترکیبات قیری می شود. موج دار شدن می تواند ناشی از عدم ثبات در مخلوط و پیوند ضعیف بین لایه های مواد باشد.

 

گود شدگی

گود شدگی ها مناطق کوچکی با اندازه محدود هستند. در بسیاری از موارد، فرورفتگی ها بدلیل فشار بار سنگین تر از آنچه که لایه عایق توان تحمل آنرا دارد ایجاد می شوند. علل دیگر ایجاد آن نشست موضعی لایه های زیرین، یا روش های ساخت و ساز ضعیف است.

 

تورم

برآمدگی رو به بالا در سطح عایق های قیری مشخصه تورم است. ممکن است به شدت در یک منطقه کوچک، و یا به صورت یک موج تدریجی طولانی تر رخ دهد. هر دو نوع تورم ممکن است با ترک های سطحی همراه باشد. تورم معمولاً در اثر یخبندان در بستر یا متورم شدن خاک ایجاد می شود.

 

د) از بین رفتن مقاومت در برابر لغزش در ترکیبات قیری و علل آن

عواملی که باعث کاهش مقاومت در برابر لغزش ترکیب قیری می‌شود و می‌تواند منجر به هیدروپلنینگ شود عبارتند از: پوشش چسبنده بیش از حد سنگین، استفاده از مواد ضعیف در معرض سایش و تجمع آلاینده‌ها. علل از دست دادن مقاومت در برابر لغزش ممکن است ناشی از موارد زیر نیز باشد:

 

آب فتادگی

آب انداختن با لایه ای از مواد قیری بر روی سطح ترکیب مشخص می شود که شبیه یک سطح شیشه ای مانند براق و منعکس کننده است که معمولاً کاملاً چسبنده می شود. این امر در اثر مقادیر بیش از حد سیمان یا قطران در مخلوط و یا مقدار هوای کم ایجاد می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که قیر حفره‌های موجود در مخلوط را در هوای گرم پر می‌کند و سپس روی سطح بالایی لایه منبسط می‌شود. از آنجایی که فرآیند آب افتادگی در هوای سرد قابل برگشت نیست، قیر روی سطح جمع می شود. آب افتادگی شدید ممکن است باعث کاهش شدید مقاومت در برابر لغزش شود.

 

آلاینده ها

تجمع مواد آلاینده ی لاستیکی روی سطح مواد قیری باعث کاهش مقاومت آن در برابر لغزش می شود. ایجاد رسوبات لاستیکی در شیارهای بین عایق های قیری، باعث کاهش اثربخشی شیارها و افزایش احتمال هیدروپلنینگ می شود.

 

نتیجه گیری

بطور کلی می توان گفت عایق های مبتنی بر قیر با قرار گرفتن در خاک به مرور زمان دچار خوردگی و جدا شدن از لایه بتن می شوند و عمر طولانی مدتی ندارند. علاوه بر آن خاک موجود در اطراف قیر فونداسیون، ممکن است به دلیل انبساط و انقباض طبیعی ناشی از تغییرات فصلی، یا بدلیل تخریب از منابع خارجی تحت تاثیر قرار گرفته و تغییر کند، و قطعا اثرات این تغییر در فونداسیون و عایق فونداسیون قابل مشاهده خواهد بود. بصورتی که پس از مدتی قیر دچار خوردگی شده و کم کم از سطح بتن جدا شده و بتن عملا مورد هجوم رطوبت قرار می گیرد. علاوه بر آن قیر مقاومت کششی ضعیفی دارد و می تواند مقدار کمی از انقباض و انبساط را در خود جای دهد، یک جابجایی مداوم یا قابل توجه می تواند باعث ترک خوردن قیر و شروع آسیب شود. بطور کلی می توان گفت استفاده از عایق های رطوبتی که در خاک دچار خوردگی و پوسیدگی نشده و بتواند دوام و عملکرد بهتری داشته باشد قطعا مناسب­تر است و توصیه می گردد، مانند عایق های رطوبتی مایع مبتنی بر رزین های اکرلیک، که بر خلاف عایق های مبتنی بر قیر، با ماندن طولانی در زیر لایه های خاک دوام خود را حفظ کرده و دچار خوردگی نمی شوند. علاوه بر آن این نوع عایق ها توان تحمل فشارهای مثبت و منفی را نیز دارند. مانند عایق ایزوپاستا t.ep 820، که علاوه بر اینکه با ماندن طولانی مدت در زیر خاک ساختار خود را حفظ می کند، بلکه در سطح بتن به خوبی نفوذ کرده و بر اثر رطوبت، از سطح بتن جدا نمی شود در حالیکه در سایر عایق های رطوبتی این عارضه به مرور زمان رخ خواهد داد. همچنین عایق رطوبتی ایزوپاستا t.ep 820 از هجوم یون، کلر و سولفات ها جلوگیری کرده و نهایتا موجب عمر و دوام بیشتر بتن می شود. در ادامه به معرفی کامل تر این محصول خواهیم پرداخت.

معرفی عایق رطوبتی بتن؛ ایزو پاستا Tiss EP 820

یک محصول پلیمری بر پایه رزین های آکرلیک است، که به میزان بسیار زیادی با بتن سازگار بوده و باعث جلوگیری از سولفاته شدن و نفوذ رطوبت در داخل بتن می شود. رزین های اکرلیک ماهیت یونی داشته که پس از خشک شدن بر روی بتن پوششی کاملاً ضد آب که خاصیت تنفس پذیری داشته و بتن می تواند در هر شرایطی هیدراتاسیون خود را کاملاً انجام دهد بوجود می آورد. برخلاف سایر محصولات موجود در بازار که از پایه قیر تهیه شده اند و قابلیت نفوذ بر روی سطح بتن را ندارند و در اثر فشار رطوبت منفی از سطح جدا می شوند این محصول با سطح بتن یکی شده و می تواند هم فشار مثبت و هم فشار منفی را تحمل نماید. شرکت سفید بام کرمانیان مفتخر است که اولین و تنها تولید کننده انحصاری این محصول در ایران و کشورهای همجوار بوده و این محصول را با برترین کیفیت و همچنین مشاوره تخصصی به شرکت ها  و پیمانکاران زیادی ارائه می دهد. جهت دریافت مشاوره و خرید این محصول یا سایر محصولات TISS، می توانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

 

ایزو پاستاTiss EP 820

موارد کاربرد:

  • موجب کاهش شدید نفوذ پذیری و افزایش دوام بتن است، و علاوه بر اینکه مناسب ترین گزینه برای عایق رطوبتی فونداسیون بشمار می رود، جهت استفاده در انواع مخازن، تونل ها و سازه های آب بندی بتنی عملکرد بسیار عالی دارد. توجه داشته باشید که بر خلاف عایق های قیری، عایق رطوبتی فونداسیون ایزو پاستاTiss EP 820، به هیچ عنوان دچارخوردگی و جداشدن ازلایه بتنی زیرین خود نمی شود.
  • برای عایق کاری سازه های بتنی که در معرض کاویتاسیون و حمله سولفات ها قرار دارند بهترین گزینه است.
  • میزان تحمل بالای فشارهای مثبت و منفی در پی ساختمان ها، که به راحتی با استفاده از برس و یا با استفاده از دستگاه پمپ و بصورت پاششی قابل اجراست.
  • مقاوم نمودن سازه بتنی در برابر محیط اسیدی و قلیایی
  • بعنوان یک عایق رطوبتی سطوح بتنی مدفون در خاک، بهترین و مناسب ترین گزینه است و قطعا افزایش عمر سازه های بتنی را در پی دارد.
  • جهت عایق نمودن تیرهای برق بتنی نیز مناسب است.
  • قابلیت انعطاف پذیری تا دمای صفر درجه سانتی­ گراد و گزینه ای بسیار مناسب برای عایق دیوارهای روبه باران است.

 

منبع:

theconstructor.org

گرد آوری شده توسط سفیدبام کرمانیان

بازگشت به لیست