دسته‌بندی نشده

نکات کلیدی طرح و اجرا اتاق ژنراتور

با توجه به این که تأسیسات برق و مکانیک همیشه مبحثی پیچیده و مبهم بوده و مهندسان معمار و عمران بلاتکلیفی زیادی از بابت پیش نیازهای فضاهای تأسیسات برقی و مکانیکی دارند ، برای طرح و اجرای فضای موتورخانه و اتاق برق و اتاق هواساز و غیره پیشنهادات زیر ارائه می گردد:

استانداردها در حداقل کیفیت قابل قبول هستند ، پس فرا استاندارد به دور از افراط کار کنیم !

۱- قبل از هر اقدامی کاتالوگ چند دیزل ژنراتور را به دقت مطالعه کنید و به کروکی و ابعاد پیشنهادی کارخانه سازنده دقت بفرمایید. چون ابعاد فونداسیون و فاصله دستگاه ها از اطراف و از دستگاه های مشابه توضیح داده شده است.

۲- اتاق یا سالن ژنراتور به خاطر دود و صدایی که تولید می کند باید با توجه به جهت باد و میزان دسیبل صدایی که تولید میکند در سایت جانمایی گردد .

۳- اگر اشتباهاً داخل آن را سرامیک یا سنگ صاف کنید و یا بدنه ساختمان را با ورق فلزی بسازید شما علاوه بر یک اتاق ژنراتور یک جعبه موسیقی هم ساخته اید و صدای آن را تا ۵۰ درصد افزایش داده اید!

۴- فونداسیون آن هنگام ساخت حتماً با پلاستو فوم یا لرزه گیر و تفکیک کننده مشابه از نوع ضد حریق از کف جدا گردد .

۵- زیر شاسی دستگاه ها طبق نظر کارخانه سازنده فنر یا منجنیت گذاشته می شود که کمترین لرزش را به فونداسیون انتقال دهد . نکته این که میزان انتقال لرزش و صدا از کف بسیار زیاد است و از آن غافل نشوید .

۶- گازوییل نابود کننده بتون است پس باید از پوشش هایی دوجزئی مانند اپوکسی روی کف استفاده کنید . کف نباید دارای شیارهایی باشد که جرم ها را در خود نگه دارد .

۷- ارتفاع سقف حتماً باید بین دو تا ۳ متر بالاتر روی دیزل ژنراتور باشد.

۸- نزدیک رادیاتور ژنراتور کفشوی ” ۴ تعبیه کنید.

۹- جنب فیلتر ژنراتور یک چاله ۵۰ در ۵۰ در ۵۰ سانتی متر روغن تعبیه کنید با گریتینگ مناسب که اگر روغنی نشت کرد داخل چاله بریزد و در کف پخش نشود . داخل آن به گونه ای باشد که روغن به لایه های زیرین نفوذ نکند.

۱۰- در پشت و جلوی ژنراتور دو دریچه ترانسفر گریل حدود ۶۰ درصد بزرگتر از سطح رادیاتور ژنراتور برای تنفس دستگاه و خنک شدن آن تعبیه کنید و برای جلوگیری از ورود حیوانات موذی و حشرات باید از مش فلزی با چشمه ۲×۲ سانتی متر و پره های مناسب استفاده کنید.

۱۱- درب ها حتماً به بیرون باید باز شوند که اگر اتفاقی افتاد به یک تنه زدن به راحتی باز گردد . ابعاد درب ها یک متر بیشتر از پهنا و ارتفاع بزرگترین دستگاه شما باشد.

۱۲- اگر داخل برج و یا ساختمان احداث می کنید به مسأله رزونانس توجه ویژه کنید.

۱۳- برای شارژ باطری در داخل چند پریز ۲۵ آمپر روکار صنعتی در جهت های مختلف تعبیه کنید.

۱۴ – برای تمیز و خنک نگه داشتن هوای داخل یک هواکش بی صدای با قطر ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر ۱۴۵۰ دور تعبیه کنید که با یک ترموستات اتاقی روشن و تایمر ۲۴ ساعته در یا تابلوی کوچک مناسب با امکان کنترل دستی خاموش و روشن شود.

۱۵- چراغ ها باید دارای قاب نسوز مقاوم در مقابل گرما با میزان نور حداقل ۱۵۰لوکس روشنای باشند.

۱۶- برای تعمیرات به اندازه یک میز کار فلزی ۱۲۰ در ۸۰ سانتی متر درگ وشه ای جا بگذارید که گیره روی آن نصب گردد . البته پریز برق و تلفن فراموش نشود .

۱۷- چون احتمال ترکیدن باطری همیشه است دوش اضطراری و چشم شور اتوماتیک تعبیه گردد. متأسفانه در اکثر پروژه ها رعایت نمی گردد.

۱۸ – اتاقکی حدود ۳ متر مربع با تهویه مناسب برای نگهداری اسید باطری با کاشی ضد اسید در کف و دیواره تأمین گردد. درب این اتاقک هم باید ضد خوردگی باشد مانند پی وی سی یا مشابه.

۱۹ – دیوار بهتر است دو جداره باشد و سقف علاوه بر عایق صوتی باید از داخل اکوستیک نسوز و طرح دار که موج را بشکند باشد تا از پژواک و تشدید صدا جلوگیری گردد.

۲۰ – بهتر است که مجهز به دوربین و آشکارساز حریق باشد که حراست و دفتر تأسیسات از دور هم بتوانند مانیتور کنند.

۲۱ – مخزن سوخت حتماً دو عدد باید باشد ، یعنی مخزن روزانه و هفتگی که بر حسب دبی مصرف سوخت می توان محاسبه نمود.

۲۲ – دودکش حتماً باید دارای صداگیر ، ساپورت مناسب باشد.

۲۳ – محلی برای تابلوی برق و سامانه چنج اورسوئیچ و مسیری برای سینی های کابل دیده شود.

مسیر تعیین شده باید دوراز حرارت دستگاه و صدمات فیزیکی و مواد روغنی باشد.

۲۴- برای مناطق سردسیر حتماً در ژنراتور روم یک یونیت هیتر و مناطق گرمسیر یک یونیت کولر مناسب نصب گردد که ژنراتور به خاطر دمای بیش از حد ریست نکند.

۲۵ – برای داخل شهر و نزدیک محل کار درس یا بیمارستان نوع سوپر سایلنت فوق ساکت پیشنهاد می گردد.

۲۶ – روی دیوار یا سقف یک آژیر مخصوص و چراغ اعلام مخصوص نصب گردد که به اینتر لاک دستگاه نصب شود که اگر دستگاه ارور error داد آژیر بزند.

۲۷ – تعبیه یک روشویی فلزی استیل که بسادگی پاک شود برای سرویس کار الزامی است.

۲۸ – وجود یک کپسول پودر ۵۰ کیلویی چرخ دار الزامی است.

۲۹ – سقف ان را شیب دار بسازید که نیاز به برف روبی نداشته باشد.

۳۰ – اتاق ژنراتور از آزمایشگاه ها – اتاق ای تی روم – و مراکز کنترل مانند دسک بچینگ باید دور باشد که خطا در سامانه ها ایجاد نکند.

۳۱- نزدیک انبار رنگ ، مواد آتش زا ، مخازن گاز ، انبارهای چوب و کاغذ نباید باشد.

۳۲ – در مناطق کوهستانی حتماً در مورد احتمال ریزش کوه بر اثر عوامل طبیعی – لرزش دستگاه و صدا دقت زیادی کنید.

۳۳ – تأمین برق گیر و چاه ارت الزامی است. نزدیک دیوار اتاق های بیمارستان ها، مدارس، منازل مسکونی نباید قرار دهید.

برگرفته از:

ماهنامه تهویه و تاسیسات

شماره۱۳۱ اردیبهشت ۹۴

www.hvacmag.ir

نویسنده : کیومرث افشارنادری

بازگشت به لیست