دسته‌بندی نشده

کیورینگ بتن چیست؟ برسی عمل آوری بتن

(کیورینگ بتن چیست؟)

عمل آوری بتن به عنوان تامین رطوبت، دما و زمان کافی برای دستیابی بتن به خواص مطلوب برای استفاده مورد نظر تعریف می شود. این به معنای حفظ رطوبت نسبی در بتن بیش از 80 درصد، دمای بیش از 50 درجه فارنهایت و برای مدت زمانی معمولاً بین 3 تا 14 روز بسته به کاربرد خاص است. هنگامی که این توصیه ها به درستی مشخص شده و در میدان انجام شود، خواص نهایی مخلوط بتن حاصل می شود.

طول زمان پخت کافی به عوامل زیر بستگی دارد:

نسبت مخلوط

مقاوت مشخص شده

اندازه و شکل عضو بتنی

شرایط آب و هوایی محیطی

شرایطی که در آینده قرار میگیرد

برای مثال:

دال های روی زمین (مانند پیاده روها، پیاده روها، پارکینگ ها، راهروها، کف، پوشش کانال ها) و بتن سازه ای (مانند عرشه پل، پایه ها، ستون ها، تیرها، دال ها، پایه های کوچک، دیوارهای ریخته شده در محل، دیوارهای حائل) نیاز به حداقل دوره پخت هفت روز برای دمای محیط بالای 40 درجه فارنهایت.

حداقل دوره عمل آوری مربوط به بتن با دستیابی به 70 درصد مقاومت فشاری مشخص شده را توصیه می کند. عمل آوری هفت روزه اغلب مشخص شده معمولاً با تقریباً 70 درصد مقاومت فشاری مشخص شده مطابقت دارد. هنگامی که بتن در دماهای بالاتر عمل می کند یا زمانی که از ترکیبات سیمان و مواد افزودنی بتن خاصی استفاده می شود، می توان به سطح مقاومت 70 درصد زودتر رسید. به طور مشابه، ممکن است زمان بیشتری برای ترکیب مواد مختلف و/یا دمای پخت کمتر مورد نیاز باشد.

اثر مدت زمان پخت بر توسعه مقاومت فشاری در شکل 1 ارائه شده است.

دمای عمل آوری بالاتر باعث افزایش مقاومت اولیه در بتن می شود اما ممکن است مقاومت 28 روزه آن را کاهش دهد. اثر دمای پخت بر توسعه مقاومت فشاری در شکل 2 ارائه شده است.

سه عملکرد اصلی وجود دارد:

  • حفظ آب اختلاط در بتن در طول فرآیند سخت شدن اولیه

غوطه ور شدن

معمولاً برای کیورینگ سطوح صاف در کارهای کوچکتر استفاده می شود. برای جلوگیری از ترک خوردن در اثر تنش های حرارتی باید دقت شود که دمای آب عمل آوری در دمای کمتر از 20 درجه فارنهایت سردتر از بتن باشد. غوطه وری عمدتاً در آزمایشگاه برای عمل آوری نمونه های آزمایش بتن استفاده می شود.

سمپاشی و مه پاشی

اسپری و مه پاشی زمانی استفاده می شود که دمای محیط بسیار بالاتر از انجماد و رطوبت کم باشد. مه پاش می تواند ترک خوردگی انقباض پلاستیک را تا زمانی که بتن به گیرش نهایی برسد به حداقل برساند.

پوشش های مرطوب اشباع شده

پوشش های مرطوب اشباع شده با آب باید پس از سخت شدن بتن به اندازه کافی برای جلوگیری از آسیب سطحی استفاده شوند. آنها باید دائما مرطوب نگه داشته شوند.

فرم‌های باقی مانده معمولاً محافظت رضایت‌بخشی در برابر از دست دادن رطوبت برای سطوح بتنی شکل‌گرفته شده ارائه می‌کنند. فرم ها معمولاً تا زمانی که برنامه ساخت و ساز اجازه می دهد در جای خود باقی می مانند. اگر قالب ها از چوب ساخته شده اند، به خصوص در هوای گرم و خشک باید مرطوب نگه داشته شوند.

2)  کاهش هدررفت آب اختلاط از سطح بتن

 

پوشش بتن با کاغذ یا ورق های پلاستیکی غیر قابل نفوذ

کاغذ و ورق های پلاستیکی غیرقابل نفوذ را می توان بر روی بتن کاملا خیس شده اعمال کرد. سطح بتن باید به اندازه کافی سخت باشد تا از آسیب سطحی ناشی از فعالیت های قرار دادن جلوگیری کند.

استفاده از ترکیبات کیورینگ تشکیل دهنده غشا

ترکیبات عمل آوری غشایی برای کند کردن یا کاهش تبخیر رطوبت از بتن استفاده می شود. آنها می توانند شفاف یا شفاف و دارای رنگدانه سفید باشند. ترکیبات دارای رنگدانه سفید برای شرایط آب و هوایی گرم و آفتابی برای انعکاس تابش خورشید توصیه می شود. ترکیبات پخت باید بلافاصله پس از اتمام نهایی اعمال شوند.

3) تسریع افزایش قدرت با استفاده از گرما و رطوبت اضافی

بخار زنده در فشار اتمسفر و بخار پرفشار در اتوکلاو دو روش پخت با بخار هستند. دمای بخار برای بخار زنده در فشار اتمسفر باید در حدود 140 درجه فارنهایت یا کمتر نگه داشته شود تا زمانی که مقاومت بتن مورد نظر حاصل شود.

کویل های گرمایشی

کویل های گرمایش معمولاً به عنوان عناصر تعبیه شده در نزدیکی سطح عناصر بتنی استفاده می شوند. هدف آنها محافظت از بتن در برابر یخ زدگی در طول بتن ریزی در هوای سرد است.

 

فرم ها یا پدهای گرم شده الکتریکی

قالب ها یا پدهای گرم شده الکتریکی عمدتاً توسط تولیدکنندگان بتن پیش ساخته استفاده می شود.

پتوهای بتنی

پتوهای عایق بتنی برای پوشاندن و عایق بندی سطوح بتنی در معرض دمای انجماد در طول دوره پخت استفاده می شوند. بتن باید به اندازه کافی سخت باشد تا هنگام پوشاندن با پتوهای بتنی از آسیب سطحی جلوگیری کند.

عمل آوری در هوای سرد یا گرم نیاز به توجه بیشتری دارد. در هوای سرد، برخی از روش ها شامل محفظه های گرم شده، کاهش دهنده های تبخیر، ترکیبات پخت و پتوهای عایق هستند. دمای بتن تازه باید بالای 50 درجه فارنهایت باشد. دوره عمل آوری بتن هوای سرد به دلیل کاهش میزان افزایش مقاومت، طولانی تر از دوره استاندارد است. انتظار می رود مقاومت فشاری بتن پخت شده و نگهداری شده در دمای 50 درجه فارنهایت به نصف بتن پخت شده در دمای 73 درجه فارنهایت استحکام بیشتری پیدا کند. در هوای گرم، عمل آوری و حفاظت به دلیل از دست دادن سریع رطوبت از بتن تازه بسیار مهم است. عمل آوری در واقع قبل از قرار دادن بتن با مرطوب کردن سطوح بستر با آب شروع می شود. برای قرار دادن بتن در هوای گرم می توان از کرم های ضد آفتاب، شیشه های جلو، مه گرفتگی و بازدارنده های تبخیر استفاده کرد. از آنجایی که افزایش مقاومت بتن در هوای گرم سریعتر است، دوره پخت ممکن است کاهش یابد.

کیورینگ پلیمری و اکریلیک بتن cure 1180

کیورینگ پلیمری بتن Tiss cure 1180 یک ترکیب مایع محافظ غشاء ساز، که به صورت سفید یا شفاف است که میتواند میزان افزایش دمای بتن را که در معرض تابش خورشید قرار دهد کاهش دهد. کیورینگ پلیمری روی سطح بتن تازه اعمال می شود و به سرعت بر روی سطح به صورت یک غشاء نفوذ ناپذیر و انعطاف پذیر که از تبخیر سریع آب بتن جلوگیری می کند
بازگشت به لیست