دسته‌بندی نشده

گروت اپوکسی چیست؟

 

شرکت سفید بام کرمانیان

اولین و بزرگترین تولید کننده در جنوب و شرق کشور

شرکت سفید بام کرمانیان با نام تجاری تیس، با سال ها سابقه به عنوان بزرگترین و مجهزترین کارخانه تولید کننده و توزیع کننده عایق های رطوبتی و حرارتی نسل جدید، عایق الیاف دار،چسب کاشی،

نماهای مینرال ضدآب، کلیه افزودنی های بتن در جنوب شرق کشور،با بهره گیری از دانش روز متخصصین خود و همچنین دستاوردهای محققان داخلی و خارجی

محصولاتی کارا منطبق بر استانداردهای روز دنیا را تولید نموده است. این شرکت دارای تاییدیه های: ISO, OHSA 18001, ISO 14001, 9001  و گواهینامه استاندارد ملی ایران می باشد.

جهت مشاوره در زمینه محصولات و دریافت مشخصات فنی و لیست قیمت ها و خرید با بخش بازرگانی شرکت (شماره: 6-33241664-034) تماس حاصل فرمایید.

عنوان:

 گروت اپوکسی چیست؟ 

 

« گروت اپوکسی »

مشخصات گروت اپوکسی و کاربرد آن

افزوده شدن اپوکسی به ترکیب مواد گروت، میزان مقاومت و تحمل بار گروت را افزایش می دهد. از این رو گروت های حاوی اپوکسی، مقاومت بالایی دارند و همچنین  قابلیت به کار رفته شدن در سطوح مختلفی را دارند. همچنین حضور اپوکسی در ترکیب گروت، مقاومت فشاری گروت در برابر تنش های وارده را افزایش می دهد و به این ترتیب از شکسته و خرد شدن و ترک برداشتن گروت اپوکسی جلوگیری می کند.

 

کاربرد گروت‌ های اپوکسی

 ریل ها

صفحه ستون

سدسازی

ساختمان سازی

پل سازی

همچنین این ماده برای پر کردن فضاهای خالی و ترک های بزرگ استفاده می شود.

 

گروت اپوکسی سه جزئی

گروت اپوکسی مخلوطی سه جزئی بر پایه رزین‌های اصلاح شده اپوکسی به همراه دانه بندی مخصوص می‌باشد و با خاصیت مقاومت فشاری بسیار زیادی که دارد ماده مناسبی برای عملیات سنگین مهندسی و نصب ماشین آلات می‌باشد. این گروت از ترکیب رزین اپوکسی، سیلیس دانه بندی شده و هاردنر اپوکسی تشکیل شده است که به منظور پر کردن فضاهای خالی در ساختار سازه های مختلف، پر کردن ترک ها و درزها و تخلخل ها، حفاظت و جلوگیری از خرد شدن، برطرف کردن پستی سطح، تامین چسبندگی، و ثابت سازی تجهیزات سنگین و سایر کاربردهای این چنینی به کار می رود. از اختلاط اجزاء آن، این محصول به صورت ملات در می آید مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل وجود رزین اپوکسی و هاردنر در آن، این گروت از مقاومت مکانیکی بسیار بالایی نسبت به سایر گروت ها برخوردار است. چسبندگی گروت اپوکسی به سطوح بتنی و فلزی بسیارعالی است و پس از خشک شدن جدا نمی شود و همچنین دارای مقاومت شیمیایی بسیار خوبی نیز می باشد. از گروت اپوکسی می توان در سطوح عمودی هم استفاده نمود زیرا بدون روان شدگی است و ریزش ندارد.

این محصول از مقاومت بالایی در برابر ضربه ها و ارتعاشات برخوردار است

جهت اجرای این محصول می بایست قسمت های سست سطح برداشته شده و بستر عاری از هرنوع آلودگی و گرد و غبار و چربی گردد سپس دو جزء رزین و هاردنر توسط همزن برقی ترکیب و بعد از آن قسمت پودری گروت به آرامی در حالی که همزن روشن است به مخلوط رزین و هاردنر اضافه می شود. این نکته دارای اهمیت است که به مقدار مورد نیاز از مواد با هم ترکیب شوند زیرا پس از ترکیب به سرعت خشک شده و کارایی خود را از دست می دهد.

در گروت اپوکسی امکان اضافه کردن موادی مانند سیمان، سنگدانه و یا حلال وجود ندارد و نسبت اختلاط اجزا باید طبق دستور انجام شود.

بهترین دما برای اجرای گروت اپوکسی بین 10+ الی ۲۵+ درجه سانتیگراد است. سیستم طراحی این ماده به فرمی است که پس از اختلاط کامل ۳ جزء حدود ۲۰ دقیقه زمان برای اجرا وجود دارد و بعد از آن فرآیند ژل شدن و روند حصول مقاومت آغاز می‌گردد. توجه داشته باشید گروت اپوکسی را در دمای زیر 10 درجه نباید اجرا نمود، و در صورت نیاز به اجرا در دمای پایین تر بهتر است از روش گرم کردن مصنوعی استفاده شود.

 

تفاوت گروت اپوکسی با گروت معمولی

تفاوت گروت اپوکسی با گروت معمولی در ترکیب اجزا آن ها است که در کیفیت، مقاومت و دوام آن ها تاثیر دارد. در روند ساخت سازه هایی مقاوم و با دوام، استفاده از مصالح با مقاومت بالا و به قولی تامین مقاومت مصالح یک اصل بسیار مهم است.

در صورت استفاده از گروت سه جزیی اپوکسی مدت زمان لازم جهت خشک شدن کامل سطح به شدت کاهش می یابد و بستر باید با سرعت بیشتری آماده اجرای کفپوش اپوکسی شود. گروت که به عنوان اتصال بین بلوک های سازه و یا پر کننده ترک ها کاربرد دارد نقش پر رنگی در حفظ این مقاومت ایفا می کند.

 

تفاوت گروت اپوکسی و گروت پایه سیمانی:

تحمل بار دینامیکی و استاتیکی گروت اپوکسی بالاتر از گروت پایه سیمانی است.

گروت اپوکسی اتصال و چسبندگی بهتری نسبت به گروت سیمانی بین بتن فونداسیون و صفحه ستون و پلیت ها ایجاد می کند.

مقاومت کششی و خمشی گروت اپوکسی به نسبت گروت سیمانی بیشتر است.

 گروت های اپوکسی ویژگی عالی میرایی نیروهای دینامیکی را نسبت به گروت سیمانی دارا هستند.

گروت اپوکسی سریعتر از گروت معمولی سفت می شود، بنابراین زمان کمتری برای کار با آن مخلوط در مقایسه با گروت معمولی مورد نیاز است.

گروت اپوکسی از مقاومت شیمیایی بالایی برخوردار است، که بسیار بیشتر از بتن و گروت با پایه سیمانی است.

مقاومت چسبندگی گروت های اپوکسی بسیار بیشتر از گروت سیمانی ایست به همین دلیل می‌تواند نیروهای برشی را تحمل کند و در صفحه ستون‌ها نیروهای جانبی ناشی از باد، زلزله و … را از صفحه به پی منتقل کند.

گروت های اپوکسی به غیر از تمهیدات استفاده از پوشش محافظ برای دماهای بالای 20 درجه یا سایبان به هیچگونه عمل آوری احتیاج ندارند اما گروت پایه سیمانی باید با استفاده از پاشش آب و یا با بکارگیری ماده عمل آورنده عمل آوری شود.

قیمت خرید مخلوط گروت اپوکسی می‌تواند بیشتر از گروت معمولی باشد.

 

 

 

انتخاب گروت مناسب و روش مناسب اجرای آن:

گروت انواع زیادی دارد و یافتن بهترین گروت که مناسب عملیات مد نظر ما باشد نیازمند بررسی ست. از طرفی هم انتخاب روش مناسب گروت ریزی، کیفیت بالای کار را تضمین می کند. انتخاب گروت مناسب و روش اجرای آن به شرایط متفاوت محیطی و دیگر الزامات و ملاحظات گوناگون بستگی دارد. برای مثال گروت ریزی ثقلی تنها برای صفحات پایه کوچک توصیه می شود و یا برای سطح اجرایی که مساحت زیادی دارد باید به میزان جریان‌ پذیری و سیالیت گروت بیشتر توجه کنیم. نکات زیر به ما در انتخاب گروت و روش اجرای آن کمک خواهند کرد:

استفاده از گروت های منبسط شونده در وضعیت های خاص با توجه به شرایط ویژه آب و هوا که امکان از دست دادن رطوبت گروت، در اثر دمای هوا و عدم کیورینگ مناسب وجود دارد، مناسب تر است.

 گروت ریزی به دو صورت ثقلی و با پمپ صورت می گیرد. اجرای گروت ریزی با پمپ این امکان را فراهم می کند که گروت با فشاری ثابت و به صورت یکنواخت ریخته شود و نگرانی از محبوس شدن هوا در گروت وجود نداشته باشد.

 در روش گروت ریزی با پمپ می توان با حداقل ضخامت گروت، بیشترین مقاومت را بدست آورد. این در حالی است که در روش گروت ریزی ثقلی، متناسب با حالات خمیری و روانی و سیالی گروت، امکان دست یابی به مقاومت مورد نظر، به رعایت محدودیت ها در رابطه با حداقل ضخامت گروت بستگی دارد.

در صورتی که محل اجرای پروژه به گونه ایست که دمای زیادی وجود دارد باید در انتخاب گروت دقت کنیم و مقاومت حرارتی گروت را در اولویت قرار دهیم. بطور کلی گروت های اپوکسی برای دمای بیشتر از 70 درجه سانتیگراد مناسب نیستند ولی گروت های سیمانی تا دمای 250 درجه سانتیگراد را می توانند تحمل کنند.

گروت های پایه سیمانی در برابر ارتعاشات شدید مناسب نمی باشند و هر گونه ارتعاشی موجب ترک خوردگی و خرابی آن ها می گردد.

گروت های اپوکسی و پلیمری برای عملیاتی که به مقاومت خمشی کششی و چسبندگی بالایی احتیاج است توصیه می شوند، از این رو برای کاشت بولت، کاشت میلگرد و گروت ریزی زیر صفحه ستون و بیس پلیت ها مناسب می باشند.

 

روش اجرای گروت اپوکسی

  • آماده سازی کف و زیرسازی باید انجام گیرد. به این معنی که سطح زیرین عاری از گرد و غبار و چربی، زنگ زدگی و رطوبت باشد. سمباده کاری روی سطح باید انجام شود و عملیات نهایی مکش برای تمیز کردن سطح از هر گونه غبار صورت گیرد.
  • در مرحله بعدی پرایمر اعمال شود.
  • سپس رزین و سخت کننده با هم ترکیب شود (واکنش این دو جز گرمازا می باشد). بعد از آن قسمت پودری اضافه شود.

باید توجه داشت که رعایت دقیق نسبت ها بسیار اهمیت دارد. هیچ حلالی برای کاهش ویسکوزیته اضافه نشود. دقت شود که در هر مرحله مقداری کم از دو جز رزین و سخت کننده با هم اختلاط یابد به دلیل اینکه عمر مصرف مواد کم نشود و قابل استفاده باشد.

 

 

گروت اپوکسی Tiss G 1004  شرکت سفید بام کرمانیان

گروت اپوکسی تیس 1004 محصولی سه جزئی بر پایه رزین های اپوکسی می باشد که پس از اختلاط، تشکیل ملات با استحکام و انعطاف پذیری بالا می دهد. گروت اپوکسی با توجه به بالا بودن مقاومت های مکانیکی و شیمیایی جهت عملیات سنگین و نصب ماشین آلات فوق سنگین که نیاز به چسبندگی زیاد و مقاومت های فشاری و خمشی بسیار بالا وتحت فشارهای استاتیکی بالایی هستند مورد استفاده قرار میگیرند. از دیگر مصارف گروت اپوکسی میتوان به نصب و ثابت سازی ماشین آلات دینامیک و ایستا در پالایشگاه ها، نیروگاه ها و پتروشیمی ها اشاره نمود و نیز برای نصب و کاشت میلگرد داخل بتن برای مقاوم سازی و یا افزودن مقطع به سازه مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

گروت اپوکسی تیس 1004 جزء A                گروت اپوکسی تیس 1004 جزء B                گروت اپوکسی تیس 1004 جزء C

 

موارد کاربرد:

*نصب بیس پلیت ستون ها و انواع صفحه ستون

*نصب انواع میله گرد و انکربولت

*پر کردن فضای خالی زیر شاسی و بیس پلیت ها

*نصب انواع ماشن آلات و تجهیزات دقیق و فوق سنگین

*نصب بلت های تحت تنش و کشش فوق العاده زیاد

*ثابت کردن ماشین آلات صنعتی با بار دینامیک روی فونداسیون

*ثابت کردن ریل جرثقیل ها

*کف کردن انبارهای پر تردد

مزایا:

* دارای مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار بالا

* مقاوم در برابر سایش و خوردگی در تماس با اسیدها و بازها

* کسب سریع مقاومت در 24 ساعت اولیه

* چسبندگی بسیار بالا به بتن و فولاد

* مقاومت عالی کششی، خمشی و فشاری

 

لازم به ذکر است شرکت سفید بام کرمانیان با نام تجاری TISS، تولید کننده انواع دیگر گروت ساختمانی می باشد، شامل:

 گروت نرمال T.G 1000

 

گروت منبسط شونده T.Grout 1002

 

گروت منبسط شونده Tiss G.1003

 

گروت منبسط شونده Tiss G 1001

 

گروت نیلینگ TISS G 1005

 

شما می توانید جهت مشاوره در زمینه انواع گروت، روش و میزان مصرف، دریافت مشخصات فنی و کاتالوگ انواع گروت و نیز استعلام قیمت خرید گروت و در صورت تمایل ثبت سفارش خرید گروت با بخش فروش و بازرگانی شرکت سفید بام کرمانیان تماس حاصل فرماید.

همچنین می توانید لیست قیمت انواع گروت TISS شرکت سفید بام کرمانیان را در اینجا ببینید.

 

 


پیشنهاد می شود برای مطالعه بیشتر پیرامون انواع دیگر گروت شامل انواع گروت منبسط شونده و گروت اپوکسی به مقالات زیر رجوع کنید:

گروت منبسط شونده چیست؟

 

شرکت های تولید کننده گروت منبسط شونده و مقایسه محصولات آن ها

 

گروت چیست؟

 

شرکت های تولید کننده گروت و مقایسه محصولات آن ها

بازگشت به لیست