افزودنی های بتن

روش و نحوه اجرای گروت ریزی زیر بیس پلیت

گروت ریزی زیر بیس پلیت

گروت ریزی زیر بیس پلیت چیست؟

در بخش تولید، ماشین آلات سنگین باید به بتن زیر محکم شوند تا اطمینان حاصل شود که در جای خود محکم است و عملکرد مطلوبی را ارائه می دهد. فرآیند نصب معمولاً شامل نصب کفی ها/صفحه های پایه مستقیماً روی بتن زیر است. تزریق صفحات پایه ماشین و صفحات یاتاقان و لنگر انداختن تجهیزات تراز بر روی فونداسیون روش های کم هزینه ای هستند که اتصال ماشین به فونداسیون را با کیفیت بالا ارائه می دهند.

گروت بین دو سطح صفحه (معمولاً فولاد و بتنی) اجزاء ریخته می شود تا پایداری، تراز، جداسازی لرزش و تسطیح بیشتر را فراهم کند. در عملیات تزریق بیس پلیت به طور سنتی از دوغاب سیمانی استفاده می شود. با این حال، بسیاری از صنایع به دلیل توسعه سریع استحکام و خواص مواد برتر به سمت دوغاب اپوکسی روی می‌آورند.

هدف از گروت در زیر صفحات پایه چیست؟

گروت که یکی از انواع ملات آماده محسوب می شود مانند یک شیم مایع بین دو سطح عمل می کند و برای محکم کردن صفحات پایه ماشین آلات سنگین به فونداسیون استفاده می شود که به ماشین اجازه می دهد تا به درستی کار کند. علاوه بر این، دوغاب ارتعاشات عملیاتی را کاهش می دهد که می تواند باعث آسیب ساختاری، خرابی ماشین آلات و آسیب ماشین آلات شود.

دو نوع اصلی از دوغاب وجود دارد که برای این منظور استفاده می شود – گروت اپوکسی و گروت سیمانی.

 

گروت اپوکسی چیست؟

دوغاب اپوکسی از رزین های اپوکسی و سنگدانه ساخته می شود. این مخلوط به این ماده دوام، سختی و خواص ضد آب عالی می بخشد. توسعه سریع استحکام، استحکام باند و مقاومت شیمیایی ارائه شده توسط رزین اپوکسی و مواد پرکننده، آن را برای شرایطی که ارتعاشات، آب، مواد شیمیایی و گرما به طور مرتب وجود دارد، ایده آل می کند.

گروت سیمان چیست؟

دوغاب سیمان با آب، سیمان و ماسه ساخته می شود. دوغاب سیمان در اشکال مختلف (مانند ساییدگی زیاد، گیرش سریع و غیره) وجود دارد و در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی استفاده می شود.

مقایسه گروت اپوکسی در مقابل گروت سیمان

در حالی که گروت های سیمانی در طیف وسیعی از صنایع اجرا می شوند، به دلایلی انتخاب ضعیفی برای دوغاب ماشین آلات دارند. مثلا:

دوغاب سیمان برای مقاومت در برابر بارگذاری ضربه ای مداوم و ارتعاشات ماشین آلات سنگین طراحی نشده است. هنگامی که مواد در معرض این تنش ها قرار می گیرند، ترک می خورند یا آسیب می بینند، که می تواند پیامدهای شدیدی برای ماشین و بتن زیر آن داشته باشد. از طرف دیگر، دوغاب اپوکسی دارای استحکام پیوند باورنکردنی و مقاومت طبیعی در برابر لرزش است.

دوغاب سیمانی می تواند بین صفحه پایه و صفحه کفی منقبض شود. اگر این اتفاق بیفتد، دوغاب ممکن است ترک خورده و پایداری پیوند بین دو صفحه را تهدید کند. دوغاب اپوکسی انقباض ذاتی کمی دارد و این خطر را کاهش می دهد.

دوغاب های سیمانی نیز در برابر حملات شیمیایی آسیب پذیر هستند که می تواند در طول زمان دوغاب را تخریب کند. دوغاب های اپوکسی هم در برابر آب و هم در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و برای ماشین آلات سنگین به ویژه در تاسیساتی که در معرض مواد شیمیایی یا فرآوری مرطوب هستند ایده آل هستند.

روش تزریق گروت در زیر صفحه پایه ماشین چگونه است؟

روش درست گروت ریزی شامل مراحل زیر است:

آماده‌سازی سطح بتن و صفحات کف. قبل از نصب دوغاب، سطح بتن و صفحه باید به اندازه کافی آماده شود. سطوح تمام اجزاء باید عاری از گرد و غبار، کثیفی و زباله باشد که ممکن است بر کیفیت پیوند دوغاب تأثیر بگذارد. برای صفحه، هر پرایمر یا پوشش نیز باید قبل از نصب برداشته شود.

ریختن دوغاب. برای ریختن موفقیت آمیز دوغاب اپوکسی، ویسکوزیته بهینه، سرعت جریان و دمای دوغاب باید رعایت شود – هر یک از این جنبه ها می تواند توسط سازنده گروت توصیه و تأیید شود. یک فرم ضد نشتی باید برای احاطه کردن صفحه پایه ساخته شود. استفاده از هدباکس دوغاب برای تسهیل جریان دوغاب در قالب.

پایان دادن به لبه های صفحه پایه. دوغاب‌های سیمانی به پرداخت‌هایی نیاز دارند که همسطح لبه صفحه باشند و در یک شیب پخ شوند، در حالی که دوغاب‌های اپوکسی را می‌توان از لبه صفحه مخروطی کرد.

در طول عملیات تزریق بیس پلیت، برخی از رایج ترین مشکلاتی که به وجود می آیند عبارتند از:

استفاده نادرست از دوغاب مطمئن شوید که از دوغاب مناسب برای موقعیت منحصر به فرد خود استفاده می کنید. اگر از ماشین آلات سنگین استفاده می کنید که لرزش ایجاد می کنند، ممکن است بخواهید از دوغاب اپوکسی استفاده کنید.

فضای خالی در دوغاب. همیشه دوغاب را به طور کامل مخلوط کنید (یعنی مایعات را قبل از افزودن سنگدانه با هم مخلوط کنید) و اطمینان حاصل کنید که صفحه پایه تراز است، هدباکس اندازه درستی دارد تا اجازه دهد دوغاب به درستی جریان یابد.

ایجاد ترک در دوغاب. اگر از دوغاب سیمانی استفاده می کنید، باید انبساط دوغاب را در زیر صفحه پایه مدیریت کنید. اگر از دوغاب اپوکسی استفاده می کنید، به دلیل انقباض ذاتی کم آن، به شرط در نظر گرفتن عمق ریزش، لازم نیست نگران این موضوع باشید.

محصول پیشنهادی:

گروت اپوکسی Tiss G.1004

بازگشت به لیست