دسته‌بندی نشده

تاثیر آتش و دمای بالا بر FRP (پلیمر تقویت شده با الیاف)

تاثیر آتش و دمای بالا بر FRP 

 

آتش و دمای بالا، بر خواص استحکام، سفتی، مدول جوان در FRPها (پلیمر تقویت شده با الیاف) تأثیر می گذارند. درک تأثیر دمای بالا و آتش، برای در نظر گرفتن استراتژی مناسب حفاظت در برابر آتش، ضروری است. عملکرد آتش در FRPها، به اندازه تعیین مدول الاستیسیته و تنش تسلیم در ملاحظات طراحی مهم است. حداکثر دمای مجاز برای FRP، توسط دمای انتقال شیشه ای و دمایی که در آن تجزیه شیمیایی قابل توجهی شروع می شود، کنترل می شود.
برای اینکه FRPها در برابر آتش مقاوم باشند، لازم است از افزودنی ضد حریق و ژل کت معمولی در ساخت FRP استفاده شود. افزودن عامل ضد حریق، مقاومت در برابر آتش FRP را بهبود می بخشد، و ژل کت از اثرات مخرب محیطی که ممکن است FRP ها به دلیل وجود عامل ضد حریق در ترکیب خود متحمل آن شوند، جلوگیری می کند.
استفاده از صفحات و ورق های FRP با چسب خارجی، برای تقویت سازه های بتن مسلح موجود،در حال حاضر به طور گسترده شناخته شده است. با این حال، نگرانی اصلی که هنوز استفاده از FRP ها را در برخی موارد منع می کند، حساسیت فرضی آنها به آتش است. در نهایت، نشان داده شده است که عملکرد کلی اعضای بتن مسلح، که با طراحی مناسب FRP عایق و تقویت شده اند، رضایت بخش است.

 

تاثیر آتش و دمای بالا بر FRP

1- استحکام و سختی FRP ها

استحکام و قدرت FRP ها، در صورت قرار گرفتن در معرض دمای بالا کاهش می یابد. مشخص شده است که کربن FRP نسبت به دمای بالا حساس نیست، اما استحکام و قدرت کامپوزیت در دمای بالاتر از 200 درجه سانتیگراد کاهش می یابد.
استحکام کششی و مدول الاستیسیته CFRP،GFRP و AFRP زمانی که در معرض دمایی تا 60 درجه سانتیگراد قرار می گیرند به ترتیب 10، 20 و 30 درصد کاهش می یابد.

 

2- خواص پیوندی FRP ها

خواص پیوندی FRP ها به طور قابل توجهی در دمای بالاتر از دمای انتقال شیشه ای کاهش می یابد. پیوند FRP ها، به خواص برشی ماتریس یا میزان چسب در آن ها بستگی دارد.

 

3- گسترش آتش،تولید دود،مسمومیت

رزین ترموست، که به طور گسترده در FRP های ساختاری استفاده می شود، دارای ویژگی های پخش آتش نسبتاً ضعیفی است، اما به مقدار بسیار زیادی دود تولید می کند. استفاده از پوشش یا درمان با مانع می تواند به طور قابل توجهی اشتعال و گسترش آتش در FRP ها را افزایش دهد.

 

4- مقاومت در برابر آتش اعضای بتنی تقویت شده با FRP

مقاومت در برابر آتش اعضای بتنی تقویت شده با FRP مشابه با فولاد تقویت شده است، اما برای حفظ دمای FRP ها در محدوده ای قابل قبول، پوشش بیشتری نیز لازم است. عایق حرارتی باید برای عناصر سازه ای تقویت شده با FRP های چسبیده خارجی اعمال شود، تا FRP ها در برابر آتش مقاومت رضایت بخشی را نشان دهند.
1 ساعت قرار گرفتن در معرض آتش سوزی طول می کشد، تا المان های بتنی که به خوبی عایق بندی شده اند، چسبندگی خود را از دست بدهند. با این وجود، با در نظر گرفتن طراحی مناسب، ساخت اصولی و کاربرد تکنیک های مقاومت در برابر آتش، امتیاز 4 ساعت مقاومت در برابر آتش به دست آمده است.
اما صفحات فولادی در 8 دقیقه از تیر جدا شدند. وکربن FRP در سطح ورقه ها شروع به سوختن کرد، و سطح مقطع آنها به آرامی کاهش یافت.نهایتا کربن FRP پس از یک ساعت از تیر جدا شد.

 

همچنین بخوانید:
ریزش ناگهانی عناصر سازه ای بتنی در حین آتش سوزی

عایق حرارتی ضد آتش به همراه 8 ملاحظه اساسی طراحی برای ایمنی در برابر آتش در سازه ها

عوامل موثر بر عملکرد بتن در هنگام آتش سوزی

 

منبع:
theconstructor.org

 

ترجمه شده توسط سفیدبام کرمانیان

 

بازگشت به لیست